ေက်ာင္းေကာင္း အပုိင္း (၁)
ေမာင္သစ္ဆင္း
(ဆရာ ေမာင္သစ္ဆင္း၏ ကေလးတုိ႔ မနက္ျဖန္ (သင့္ဘ၀မ်က္ႏွာဖုံး ေဆာင္းပါးစု) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ့အား ကုိယ္တုိင္ ဆက္သြယ္ခြင့္ေတာင္းႏုိင္ျခင္း မရွိေသးဘဲ ေဖာ္ျပျခင္းအတြက္ ဤေနရာမွ အႏူးအၫြတ္ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)
၁၉၀၀ ျပည့္ႏွစ္၊
ေႏြဦးရာသီ။
အီတလီႏုိင္ငံ ေရာမၿမိဳ႕ေတာ္ရွိ တစ္ခုေသာ စာသင္ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ ယေန႔ စာေမးပြဲတစ္ရပ္ ျပဳလုပ္မည္ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ စာေမးပြဲက်င္းပသည္မွာ အထူးအဆန္း မဟုတ္ေသာ္လည္း ယေန႔ ျပဳလုပ္မည့္ စာေမးပြဲႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ ေက်ာင္းသည္ သိသာစြာ ထူးျခား၍ေနသည္။ ထုိေက်ာင္းမွ ကေလးငယ္မ်ား တဖြဲဖြဲ၀င္လာေနၾကစဥ္ ဆရာေတြမွာ ဟုိနားစုစု၊ သည္နားစုစုျဖင့္ တုိးတုိးႀကိတ္ႀကိတ္ ေျပာဆုိလ်က္ရွိၾကသည္။ ရံဖန္ရံခါ ေက်ာင္းအ၀င္လမ္းဆီသုိ႔လည္း လွမ္းၾကည့္ၾက၏။
“ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ဒီကိစၥကုိ လက္ခံလုိက္ဖုိ႔ မေကာင္းဘူးဗ်ာ” ဟု ဆရာတစ္ေယာက္က ဆုိသည္။
“ဒါကေတာ့ ၀န္ႀကီးကုိယ္တုိင္ရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္ပဲဗ်ာ။ ဘယ္တတ္ႏုိင္မလဲ” ဟုေနာက္ဆရာတစ္ေယာက္က သက္ျပင္း ခ်သည္။
ထုိစဥ္ အလုပ္၀င္သည္မွာ မၾကာေသးေသာ ဆရာငယ္ေလးတစ္ေယာက္ ေရာက္လာကာ ဟုိဟုိသည္သည္ ၾကည့္ၿပီး ေမးလုိက္၏။
“ဘာေတြျဖစ္ေနၾကတာလဲဗ် . . . ဟင္”
“ေၾသာ္ . . ဆရာေလး မသိေသးဘဲကုိး။ ဒီေန႔ ေက်ာင္းကလုပ္တဲ့ စာေမးပြဲမွာ ဟုိစိတ္ေရာဂါေဆး႐ုံက က်ပ္မျပည့္ တဲ့ ကေလးေတြက ပထမတန္းအေနနဲ႔ ၀င္ေျဖၾကမွာတဲ့ဗ်”
“ဟင္ . . . သူတုိ႔ကုိ ဘယ္သူက စာသင္ေပးလုိ႔လဲ”
“ဟုိအမ်ိဳးသမီးေလ၊ ေဒါက္တာမြန္တက္ဆုိရီ”
“ၾကံႀကီးစည္ရာဗ်ာ၊ သူပါ ႐ူးေနသလားမသိဘူး”
“သူ႐ူးတာမ႐ူးတာထက္ အဲဒီအ႐ူးေလးေတြ၊ အႏုံ အ,အေလးေတြနဲ႔ က်ဳပ္တုိ႔ေက်ာင္းက ကေလးေတြ အတူေရာၿပီး ေျဖရမွာဗ်၊ လူစဥ္မမီတဲ့ ကေလးေတြနဲ႔ လူေကာင္းပကတိေလးေတြ ၿပိဳင္ရသလုိ ျဖစ္ေနတယ္။ က်က္သေရမရွိလုိက္ေလဗ်ာ”
“က်ဳပ္ၾကားဖူးတာေတာ့ သူ႔စာသင္နည္းက အဆန္းဆုိပဲ။ ကေလးစိတ္သဘာ၀ကုိ အသုံးခ်တယ္ဆုိလား၊ နံမည္ေတာ့ထြက္စ ျပဳေနတယ္ ေနာ” ဟု တစ္ေယာက္က ဆုိသည္။
“အလကားပါဗ်ာ ေပါက္တတ္ကရေတြ”
ထုိအခုိက္ ဆရာတစ္ေယာက္က “ေဟာ . . . လာေနၾကၿပီဗ်ိဳ႕” ဟု ခပ္က်ယ္က်ပ္ ေျပာလုိက္သည္။
အသက္သုံးဆယ္ခန္႔ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးႏွင့္ ကေလးငယ္ တစ္အုပ္သည္ ေက်ာင္းအတြင္းသုိ႔ ဆူဆူညံညံ ၀င္လာၾက၏။ ဤေက်ာင္းမွ ကေလးမ်ားကဲ့သုိ႔ ႐ုိ႐ုိက်ိဳးက်ိဳးမဟုတ္ဘဲ လႈပ္လႈပ္ရွားရွား ခုန္ေပါက္လာၾကေသာ ထုိကေလးမ်ားကုိ ၾကည့္ကာ ဆရာအုိႀကီးတစ္ေယာက္က “ဟင္း . . . စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ ငတုံးငအေလးေတြ” ဟု ႐ႈံ႕မဲ့ၿပီး ေရရြတ္လုိက္သည္။
ထုိကေလးမ်ား၏ ဆရာမဆုိသူ အမ်ိဳးသမီးက သူ႔ကေလးေတြကုိ ေနရာခ်ထားၿပီး မၾကာခင္မွာပင္ စာေမးပြဲစခ်ိန္ ေရာက္ေလသည္။ ေႏွးေကြးတုံ႔ဆုိင္းျခင္း မရွိဘဲ လ်င္ျမန္သြက္လက္စြာ ဖတ္႐ႈေရးခၽြတ္ ေျဖဆုိေနၾကေသာ လူစဥ္မမီဟုဆုိၾကသည့္ ကေလးမ်ားကုိ ျမင္ရေသာအခါ ဆရာေပါင္းတုိ႔ မ်က္လုံးျပဴသြားၾကေလသည္။ ထုိျပဴးေသာမ်က္လုံးမ်ားကုိ ပုိ၍ျပဴက်ယ္ေစသည္မွာကား ထုိကေလးမ်ား၏ ရမွတ္ႏွင့္ သူတုိ႔ေက်ာင္းမွ ပုံမွန္က ေလးမ်ား၏ ရမွတ္တုိ႔ တူညီေနၾကျခင္းေပတည္း။
“ေဒါက္တာမြန္တက္ဆုိရီ” ဟူေသာ အမည္သည္ ေက်ာင္း၀င္းအတြင္း ဟိန္းညံသြားေလ၏။ လူတုိင္း သူမကုိ လာ၍ ခ်ီးမြမ္းေထာပနာ ျပဳၾကသည္။
“အံ့ၾသစရာေကာင္းလုိက္တာ ေဒါက္တာမြန္တက္ဆုိရီရယ္။ ခင္ဗ်ား ဒီအရြယ္ စာေတြ တအားသင္ဖုိ႔ ေစာလြန္း ေသးတယ္။ သူတုိ႔ကုိ ဘယ္လုိလုပ္လုိက္တာလဲဟင္”
ေဒါက္တာမြန္တက္ဆုိရီက ထုိဆရာကုိ ေအးခ်မ္းစြာ ျပန္ၾကည့္လုိက္သည္။ ထုိ႔ေနာက္ တစ္လုံးခ်င္း ေျပာလုိက္ သည္။
“ကၽြန္မ ဘာမွ ထူးထူးျခားျခား မလုပ္ပါဘူး။ ကေလးသဘာ၀ကုိ နားလည္ေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး သူတုိ႔သဘာ၀နဲ႔ ကုိက္ညီတဲ့ ပညာေရးကုိ ရွာေဖြတာပါပဲ။ ကၽြန္မလည္း တစ္ခုေမးခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္မရဲ႕ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွရွာတဲ့ ကေလးေတြနဲ႔ တန္းတူရည္တူ ျဖစ္သြားေလာက္ေအာင္ အဲဒီ အေကာင္းပကတိ ပုံမွန္ကေလးေတြကုိ ဆရာတုိ႔ ဘယ္လုိလုပ္လုိက္ၾကတာလဲ။ ကၽြန္မ သိပါရေစ . . .”
********************
ေက်ာင္းေကာင္း အပုိင္း (၂)
ေမာင္သစ္ဆင္း
(ဆရာ ေမာင္သစ္ဆင္း၏ ကေလးတုိ႔ မနက္ျဖန္ (သင့္ဘ၀မ်က္ႏွာဖုံး ေဆာင္းပါးစု) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ့အား ကုိယ္တုိင္ ဆက္သြယ္ခြင့္ေတာင္းႏုိင္ျခင္း မရွိေသးဘဲ ေဖာ္ျပျခင္းအတြက္ ဤေနရာမွ အႏူးအၫြတ္ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)
ဘယ္လုိမ်ိဳးမွ ေက်ာင္းေကာင္းေခၚသလဲလုိ႔ မိဘတခ်ိဳ႕နဲ႔ ဆရာငယ္တခ်ိဳ႕ကုိ ေမးၾကည့္တဲ့အခါ . . .
“ေအာင္ခ်က္ေကာင္းရင္ ေက်ာင္းေကာင္းေပါ့”
“စည္းကမ္းေကာင္းရင္ ေက်ာင္းေကာင္းေပါ့”
“တတ္ႏုိင္တဲ့သူေတြ ေနတဲ့ေက်ာင္း”
“အသင္အျပေကာင္းရမယ္ေလ”
“ခန္႔ၿပီးဟိန္းေနတဲ့ေက်ာင္းႀကီး” အစရွိသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အေျဖေတြ ရပါတယ္။ ေရွ႕ဆက္ စဥ္းစားစရာ အေျဖေတြေပါ့။
မြန္တက္ဆုိရီအပါအ၀င္ ထင္ရွားတဲ့ ပညာေရးသမားေတြကေတာ့ တစ္ခြန္းတည္းေသာ စကားကုိ တူညီစြာ ေျပာခဲ့ၾကပါတယ္။
“ကေလးသည္သာ အရာရာလုိ႔ ခံယူက်င့္သုံးတဲ့ ေက်ာင္းမ်ိဳးမွ ေက်ာင္းနဲ႔တူတဲ့ ေက်ာင္း” တဲ့။
ေရွးတုန္းကေတာ့ ပညာေရးဆုိတာ ကေလးေတြကုိ ဘယ္လုိလုပ္ရမယ္လုိ႔ အမိန္႔ေပးတဲ့၊ ပုံစံမကုိက္ရင္ အျပစ္ေပးတဲ့၊ ဘာကုိမွတ္ထားလုိ႔ ေျပာၿပီး ကေလးေတြဆီက ‘ဟုတ္ကဲ့ မွတ္ထားပါတယ္’ လုိ႔ အေျဖေတာင္းတဲ့၊ သူတုိ႔ဆီကေန မႀကိဳက္တဲ့ေလသံ မထြက္ေစနဲ႔။ ဆရာ ေျပာတဲ့အတုိင္း တေသြမတိမ္း အတုံးလုိက္ အတစ္လုိက္ အေျဖလႊာေပၚ ေရးခ်ဖုိ႔ ေက်ာင္းသားေခါင္းထဲ သြင္းေပးတဲ့အလုပ္လုိ႔ ထင္ခဲ့ၾကတာပါ။
ေခတ္သစ္ပညာေရးရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္ေတြျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္ျခင္း၊ တီထြင္ဖန္တီးမႈရွိျခင္း၊ အမွီအခုိကင္းျခင္း၊ ကုိယ္က်င့္ေကာင္းမြန္ျခင္း၊ ေပ်ာ္ရႊင္ေသာ လူသားဘ၀ . . . ကုိ ရရွိေအာင္ ဖန္တီးေပးဖုိ႔ဆုိတာေတြနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ တဲ့အခါ အႏွစ္သာရခ်င္းက တျခားစီ။
အဲဒီအႏွစ္သာရေတြကုိ ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လုံး ရရွိသြားႏုိင္ဖုိ႔ အေရးႀကီးဆုံးအဆင့္ဟာ အေျခခံအက်ဆုံး ပညာေပးဌာနျဖစ္တဲ့ ‘မူႀကိဳပညာေရး’ လုိ႔ ေခတ္သစ္ပညာေရးက ျမင္ပါတယ္။ ကေလးရဲ႕ပင္ကုိယ္ ျဖစ္ႏုိင္စြမ္းနဲ႔ လြတ္လပ္ၿပီး ေမတၱာလႊမ္းတဲ့၀န္းက်င္မွာ ကေလးရဲ႕ စြမ္းရည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိ အထူးျပဳတဲ့ အျမင္ပါ။ ပညာေရးဆုိတာ ကေလးတစ္ေယာက္စီရဲ႕ ႐ုပ္ပုိင္း၊ စိတ္ပုိင္း၊ စြမ္းရည္နဲ႔ အသိတရားေတြ အစြမ္းကုန္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေစၿပီး အဲဒီဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဟာလည္း တျခားဘာအတြက္မွ မဟုတ္ေစရဘဲ ကေလးဘ၀အတြက္သာ ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ အျမင္ပါ။ ကေလးသာလွ်င္ ဆရာရဲ႕ အႏၲိမအလုံးစုံျဖစ္တယ္။ အျမတ္တႏုိး တန္ဖုိးအရွိဆုံးျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ အျမင္ပါ။ ကေလးသည္သာ အရာရာဆုိတာ ဒီလုိအျမင္ေတြကုိ ေျပာတာပါ။
ကဲ . . . အခု အဲဒီအျမင္ေတြကို အေျခခံၿပီး တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းဆီ သြားေရာက္ လည္ပတ္တယ္လုိ႔ စိတ္ကူးၾကည့္ရေအာင္။
ဘာေတြ ေတြ႕ရ၊ ျမင္ရ၊ ၾကားရ၊ သိရ၊ နားလည္သေဘာေပါက္လာရေလမလဲ။
********************
ေက်ာင္းေကာင္း အပုိင္း (၃)
ေမာင္သစ္ဆင္း
(ဆရာ ေမာင္သစ္ဆင္း၏ ကေလးတုိ႔ မနက္ျဖန္ (သင့္ဘ၀မ်က္ႏွာဖုံး ေဆာင္းပါးစု) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ့အား ကုိယ္တုိင္ ဆက္သြယ္ခြင့္ေတာင္းႏုိင္ျခင္း မရွိေသးဘဲ ေဖာ္ျပျခင္းအတြက္ ဤေနရာမွ အႏူးအၫြတ္ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)
ေက်ာင္းက ေတာင္ကုန္း ေမာ့ေမာ့ေလးေပၚမွာ ေျပေျပကေလး တက္သြားရတယ္။ စုိစိမ္း တဲ့ ဥယ်ာဥ္ စုိက္ခင္းႏွင့္ အားကစားကြင္း အလယ္မွာ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာမႀကီးက ထြက္ႀကိဳေနပါ တယ္။
“ေက်ာင္းကျဖင့္ ေနခ်င္စဖြယ္ပါပဲ ဆရာမႀကီး” လုိ႔ ႏႈတ္ဆက္လုိက္ေတာ့ ဆရာမႀကီးက ျပံဳးၿပီး “မိဘျပည္သူ ေက်းဇူးပါရွင္” လုိ႔ ေအးခ်မ္းၿပီး သံလုိက္ဓာတ္ပါတဲ့ အသံနဲ႔ ေျပာပါတယ္။ ဂ၀ံေျမနီနီလမ္းကေလးအတုိင္း ေလွ်ာက္ လာၾကရင္းနဲ႔ ဆရာမႀကီးက . . .
“ေက်ာင္းေကာင္းဆုိတာ အေဆာက္အဦ ေကာင္းတာကုိ ေျပာတာ မဟုတ္ေပမယ့္ လုံျခံဳသပ္ရပ္တဲ့ အေဆာက္ အဦမ်ိဳးေတာ့ အနည္းဆုံး လုိပါတယ္။ ထုိ႔အတူပဲ ရွန္တိနိေကတန္လုိ သစ္ပင္တစ္ပင္ေအာက္ ထြက္ၿပီး သင္ ယူၾကတာမ်ိဳးလည္း လုိအပ္ရင္ လုပ္ရပါတယ္။ ၁၉၆၀ ေလာက္တုန္းက အေမရိကမွာ ေက်ာင္းအေဆာက္အဦ နံရံေတြကုိ ဆန္႔က်င္လႈပ္ရွားမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ေသးတယ္။ နံရံဖြင့္ေက်ာင္း၊ နံရံဖြင့္ အတန္းေတြ တည္ေဆာက္ဖုိ႔ ေငြအား၊ ဥာဏ္အားေတြ သုံးခဲ့ၾကေသးတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေဆာင္ပုဒ္က ‘နံရံေတြဆြဲခ်’ တဲ့။ အခုေတာ့လည္း နံရံေလးဘက္ထဲ စာသင္ျခင္းရဲ႕ ထိေရာက္မႈေတြ ျပန္ေတြ႕လာလုိ႔ ‘နံရံေတြျပန္ေထာင္’ ၾကျပန္ပါၿပီ။ အမွန္ေတာ့ သင္ၾကားေရးမွာ နံရံက အဓိက မဟုတ္ပါဘူး။ အေျခခံအယူအဆက အဓိကပါ။ ဖြင့္ထားတဲ့ စိတ္ဓာတ္၊ ဖြင့္ထားတဲ့ အယူအဆ၊ ဖြင့္ထားတဲ့ သင္ပုံသင္နည္းေတြနဲ႔သာ ‘ပြင့္’ တဲ့ေက်ာင္းျဖစ္ေအာင္ လုပ္လုိ႔ရတာပါ။”
“အဲဒီဖြင့္ထားတဲ့ အေျခခံအယူအဆေတြ ဆုိတာက”
“ဒါဆုိ ကၽြန္မတုိ႔ မူႀကိဳအတန္းေတြက စၾကည့္ရေအာင္”
မူႀကိဳကေလးေတြကုိ ၾကည့္ရတာ ၾကည္ႏူးစရာပါ။ ၾကမ္းခင္းေပၚမွာ ဆရာမေတြနဲ႔အတူ ေရာင္စုံစကၠဴေလးေတြ ညႇပ္ၾက ကပ္ၾက၊ တခ်ိဳ႕က ပုံေတြဆြဲ၊ အုပ္စုတစ္စုက သစ္သားတုံးေလးေတြနဲ႔ ‘တစ္ခုခု’ တည္ေဆာက္လုိ႔။ သဲပုံးထဲ ေရထည့္ၿပီး သဲအိမ္ေဆာက္သူကေဆာက္၊ တခ်ိဳ႕အခန္းမွာ သီခ်င္းေတြဆုိ၊ ဆရာမ ပုံေျပာေနတာကုိ စိတ္၀င္တစား ေငးသူကေငး။ သူတုိ႔ကုိ ၾကည့္ရတာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ႀကီး ေပ်ာ္ေနၾကပုံပဲ။ သူတုိ႔အေပ်ာ္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိပါ ကူးစက္လာပါတယ္။
“ကေလးေတြ အေတာ္ေပ်ာ္ေနပုံပဲေနာ္”
“ေပ်ာ္ရမွာေပါ့ရွင္ မူႀကိဳအတန္းဆုိတာ ကေလးေတြ စိတ္ခ်မ္းသာ၊ ကုိယ္ခ်မ္းသာ၊ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေနထုိင္ၾက တဲ့ေနရာ၊ ကုိယ့္ဘာသာ ကုိယ္စိတ္ႀကိဳက္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လႈပ္ရွားကစားႏုိင္တဲ့ေနရာ ျဖစ္သလုိ ဆရာက စီစဥ္ေပးတဲ့ ပါ၀င္လုပ္ေဆာင္တဲ့ေနရာ၊ အေရးအႀကီးဆုံးက ကေလးေတြကုိယ္တုိင္ လုပ္တတ္ကုိင္တတ္ အစြမ္းအစထုတ္ ေဆာင္ရြက္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးတဲ့ေနရာပဲေလ”
“အဲဒီလုိ ေနရာျဖစ္ဖုိ႔၊ ကေလးအေနနဲ႔ ေက်ာင္းဟာ ငါ့ရဲ႕ေနရာပဲလုိ႔ သိသြားဖုိ႔ ဘာေတြလုိသလဲ ဆရာမႀကီး”
“စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ၀န္းက်င္ ဖန္တီးေပးဖုိ႔ လုိတာေပါ့။ ကေလးတုိင္းကုိ သူ႔သဘာ၀အတုိင္း နားလည္လက္ခံတဲ့၀န္းက်င္ လုိပါတယ္။ ကေလးတုိင္းကုိ ေႏြးေႏြးေထြးေထြး ကူညီပံ့ပုိးတဲ့ ၀န္းက်င္ လုိပါတယ္။ ဒီ၀န္းက်င္မ်ိဳးေတြ ရလာဖုိ႔ အေျခခံအခ်က္ကေတာ့ ကေလးရဲ႕သဘာ၀ကုိ သိထား၊ နားလည္ထားဖုိ႔ပါပဲ။ လူအေတာ္မ်ားမ်ား ထင္ေန ၾကတာက ကေလးဆုိတာ လူႀကီးေလာင္းေလးေတြ၊ သဘာ၀ခ်င္း သိပ္မကြာဘူး ထင္ၾကတယ္။ အမွန္က မတူပါဘူး။ ကေလးနဲ႔ လူႀကီးဆုိတာ မတူညီတဲ့ ပုံသြင္ႏွစ္ခုပါ။ ေရွးတုန္းကေတာ့ ကေလးရဲ႕ ျဖစ္တည္မႈကုိ သီးသန္႔ျဖစ္တည္ေနတာလုိ႔ မျမင္ခဲ့ၾကဘူး။ လူ႔ဘ၀တစ္ခုလုံးအတြက္ အေရးႀကီးတယ္လုိ႔ မျမင္ခဲ့ၾကဘူး။ ကေလးရဲ႕ ကုိယ့္ကုိကုိယ္ တည္ေဆာက္ယူျခင္းအေၾကာင္း မေျပာခဲ့ၾကဘူး။
ကေလးရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈျဖစ္စဥ္မွာ ပတ္၀န္းက်င္ရယ္၊ လြတ္လပ္မႈရယ္၊ ဒီႏွစ္ခု အေရးႀကီးပါတယ္။ သူ႔ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ထိေတြ႔ဆက္ဆံႏုိင္ဖုိ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ခႏၶာကုိယ္ လႈပ္ရွားေနဖုိ႔ အေရးႀကီးတယ္။ မလႈပ္ရွားရင္ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ အျပည့္အ၀ ဖြံ႕ၿဖိဳးဖုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ ၿငိမ္ေနတဲ့ ကေလးဟာ စိုးရိမ္ဖုိ႔ ေကာင္းတယ္။ ေဟာဟုိ ကေလးကုိၾကည့္”
ဆရာမႀကီးျပတဲ့ ကေလးကုိ ၾကည့္လုိက္ေတာ့ လႈပ္ရွားေနၾကတဲ့ ကေလးၾကားထဲမွာ မလႈပ္မေျခာက္ ၿငိမ္ေငးေနတဲ့ ကေလးတစ္ေယာက္ ကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။
“ဒီလုိကေလးမ်ိဳးကုိ တခ်ိဳ႕မိဘေတြက ေအးတယ္၊ သေဘာေကာင္းတယ္၊ မိဘကုိ ဒုကၡမေပးဘူးဆုိၿပီး သေဘာက်တတ္ၾကတယ္။ အမွန္ေတာ့ အဲဒါ မေကာင္းဘူး။ တစ္ခုခုျဖစ္ေနၿပီလုိ႔ သိရမယ္။ ဟုိဘက္က ကေလးကုိ ၾကည့္ပါဦး” တုံးေတြကုိ ဆင့္ေနထပ္ေနတာ ျမင္ရတယ္။ သစ္တားတုံးအေသးေပၚမွာ အႀကီးတင္မိ တဲ့အခါ ၿပိဳၿပိဳက်တာေပါ့။ ရွစ္ႀကိမ္ေလာက္ ၿပိဳက်ၿပီးမွ အႀကီးေပၚ အေသးတင္ရင္ ၿပိဳမက်ဘူးဆုိတာ သူသိသြားပုံ ေပၚပါတယ္။ သစ္သားတုံးေတြ ဆင့္လုိ႔ထပ္လုိ႔ မဆုံးေတာ့ပါဘူး။ သူ႔မ်က္ႏွာမွာ ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္မႈေတြကုိ အထင္းသား ျမင္ရပါတယ္။
“အဲဒါ ကေလးေတြ သင္ယူပုံပါပဲ။ သာမန္အျမင္မွာေတာ့ သူတုိ႔ ေဆာ့ေန၊ ကစားေနတယ္ေပါ့။ အမွန္ေတာ့ သူတုိ႔ စူးစမ္းေနတာ၊ သင္ယူေနတာ၊ အလုပ္လုပ္တာက အၿပီးသတ္ရလဒ္ အက်ိဳးတစ္ခုခုရဖုိ႔အတြက္၊ ကေလးေတြ အလုပ္လုပ္တာက လုပ္ေနတဲ့ျဖစ္စဥ္ သက္သက္အတြက္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါက သူတုိ႔အတြက္ သိပ္အေရးႀကီးတယ္။ ဒါကုိသြားၿပီး အေႏွာင့္အယွက္ ေပးလုိက္မိရင္ ဥပမာ - ကေလးက သူႀကိဳက္တဲ့အရာနဲ႔ သူလုပ္ၾကည့္ခ်င္တာ လုပ္ၾကည့္ေနတယ္ေပါ့။ အဲဒါကုိ လူႀကီးက ကုိယ္ႀကိဳက္တာနဲ႔ လုပ္ေစခ်င္လုိ႔ ေျပာင္းေပးလုိက္တာမ်ိဳးေပါ့။ ကေလးရဲ႕ လြတ္လပ္တဲ့ ေရြးခ်ယ္မႈ ပ်က္ျပားသြားၿပီး စိတ္၀င္စားမႈလည္း နည္းသြားေရာ၊ ကေလးရဲ႕ ေမြးရာပါ ‘ေအာင္’ ဓာတ္ဟာ တစ္ခါတည္း ဆုံး႐ႈံးသြားေတာ့တာပဲ၊ ဒီအရြယ္မွာ ကေလးေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ လုိအင္ေတြနဲ႔ စပ္ၿပီးေတာ့ပဲ သင္ယူၾကတာပါ။ လႈပ္လႈပ္ရွားရွားေနခ်င္တယ္။ ကုိယ္တုိင္လုပ္ခ်င္တယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕ ႂကြက္သားေတြကုိ အသုံးခ်ခ်င္တယ္၊ အဓိက အားျဖင့္ေတာ့ ကစားမယ္၊ အမွတ္မထင္ ရယူမယ္၊ စီစဥ္ဖန္တီထားတဲ့လုပ္ငန္းမွာ ပါ၀င္မယ္ဆုိတာေတြနဲ႔ သင္ယူတတ္ေျမာက္ လာၾကတာပါ။”
“ဒါဆုိရင္ ကေလးေတြကုိ လိမၼာယဥ္ေက်းၿပီး စာေတာ္လာေအာင္ ဘယ္လုိ ပုံသြင္းရမလဲ”
႐ုတ္တရက္ ေမးလုိက္တဲ့ေမးခြန္းရွင္ဘက္ကုိ ဆရာမႀကီးက ဆတ္ခနဲ လွည့္ၿပီး ခ်က္ခ်င္းပဲ ေျဖပါတယ္။
“ကၽြန္မတုိ႔ ေက်ာင္းမွာေတာ့ ကေလးေတြကုိ ပုံမသြင္းပါဘူး။ ကေလးေတြဟာ ရႊံ႕တုံးရႊံ႕ခဲေတြ၊ ဖေယာင္းတုံးေတြ မဟုတ္ဘဲ လူေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ကၽြန္မတုိ႔ ပုံမသြင္းႏုိင္ပါဘူး။ ကၽြန္မတုိ႔ လုပ္ႏုိင္တာက တစ္ခုပဲ ရွိပါတယ္။ ကေလးေတြမွာ ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ တည္ေဆာက္ယူႏုိင္စြမ္း၊ ပင္ကိုယ္ျဖစ္ႏုိင္စြမ္းေတြ ရွိတဲ့အတြက္ အဲဒီစြမ္းရည္ေတြကို သဘာ၀အတုိင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေအာင္ ကူညီဖုိ႔ပါ။ ကေလး သူ႔ကုိယ္သူ လုပ္ႏုိင္တယ္၊ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္တယ္လုိ႔ ျမင္လာေအာင္ ကေလးရဲ႕ အသိဥာဏ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ၊ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ ထိေတြ႕ ဆက္ဆံမႈ၊ စြမ္းရည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေတြ ရွိလာေအာင္ ဆရာက သြယ္၀ုိက္ၿပီး (လုိအပ္မွ တုိက္႐ုိက္အားျဖင့္) ကူညီေပးတာပါ။
ေက်ာင္းေကာင္းတစ္ခုဆုိတာ သူ႔ေက်ာင္းသားေတြကုိ အတန္းေတြေအာင္ဖုိ႔ လုပ္ေပး႐ုံေလးမဟုတ္ပါဘူး၊ ေလာကႀကီးထဲ လူတစ္ေယာက္ အျဖစ္နဲ႔ ၀င္ဖုိ႔ကုိလည္း ျပင္ဆင္ေပးရပါတယ္။ ကၽြန္မတုိ႔ ကေလးေတြကုိ လူတစ္ေယာက္ ပီပီသသျဖစ္လာေအာင္ ႀကိဳးစားရတာပါ။ လိမၼာယဥ္ေက်းတာ စာေတာ္တာေတြ ျဖစ္မလာခင္ လူတစ္ေယာက္ ျပည့္ျပည့္၀၀ ဦးဆုံးျဖစ္လာေအာင္ ကူညီေပးရတာပါ။ လူဆုိရာမွာလည္း ပုံစံတူလူေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္မတုိ႔ေက်ာင္းက ပုံစံတူ လူ႐ုပ္ေလးေတြ ထုတ္လုပ္တဲ့ စက္႐ုံတစ္ခု မဟုတ္ပါဘူး။ လူတုိင္း ကုိယ့္သီးျခား လကၡဏာနဲ႔ကုိယ္၊ ကုိယ့္အယူအဆနဲ႔ကုိယ္၊ ကုိယ့္စိတ္၀င္စားမႈနဲ႔ကုိယ္၊ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ႏုိင္တဲ့ ေက်ာင္းပါ။ စက္႐ုံနာမည္တပ္ခ်င္ရင္ေတာ့ ပညာစက္႐ုံ (Knowledge Factory) လုိ႔ ေခၚၾကတာပါ။”
********************
ေမာင္သစ္ဆင္း
(ဆရာ ေမာင္သစ္ဆင္း၏ ကေလးတုိ႔ မနက္ျဖန္ (သင့္ဘ၀မ်က္ႏွာဖုံး ေဆာင္းပါးစု) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ့အား ကုိယ္တုိင္ ဆက္သြယ္ခြင့္ေတာင္းႏုိင္ျခင္း မရွိေသးဘဲ ေဖာ္ျပျခင္းအတြက္ ဤေနရာမွ အႏူးအၫြတ္ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)
၁၉၀၀ ျပည့္ႏွစ္၊
ေႏြဦးရာသီ။
အီတလီႏုိင္ငံ ေရာမၿမိဳ႕ေတာ္ရွိ တစ္ခုေသာ စာသင္ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ ယေန႔ စာေမးပြဲတစ္ရပ္ ျပဳလုပ္မည္ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ စာေမးပြဲက်င္းပသည္မွာ အထူးအဆန္း မဟုတ္ေသာ္လည္း ယေန႔ ျပဳလုပ္မည့္ စာေမးပြဲႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ ေက်ာင္းသည္ သိသာစြာ ထူးျခား၍ေနသည္။ ထုိေက်ာင္းမွ ကေလးငယ္မ်ား တဖြဲဖြဲ၀င္လာေနၾကစဥ္ ဆရာေတြမွာ ဟုိနားစုစု၊ သည္နားစုစုျဖင့္ တုိးတုိးႀကိတ္ႀကိတ္ ေျပာဆုိလ်က္ရွိၾကသည္။ ရံဖန္ရံခါ ေက်ာင္းအ၀င္လမ္းဆီသုိ႔လည္း လွမ္းၾကည့္ၾက၏။
“ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ဒီကိစၥကုိ လက္ခံလုိက္ဖုိ႔ မေကာင္းဘူးဗ်ာ” ဟု ဆရာတစ္ေယာက္က ဆုိသည္။
“ဒါကေတာ့ ၀န္ႀကီးကုိယ္တုိင္ရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္ပဲဗ်ာ။ ဘယ္တတ္ႏုိင္မလဲ” ဟုေနာက္ဆရာတစ္ေယာက္က သက္ျပင္း ခ်သည္။
ထုိစဥ္ အလုပ္၀င္သည္မွာ မၾကာေသးေသာ ဆရာငယ္ေလးတစ္ေယာက္ ေရာက္လာကာ ဟုိဟုိသည္သည္ ၾကည့္ၿပီး ေမးလုိက္၏။
“ဘာေတြျဖစ္ေနၾကတာလဲဗ် . . . ဟင္”
“ေၾသာ္ . . ဆရာေလး မသိေသးဘဲကုိး။ ဒီေန႔ ေက်ာင္းကလုပ္တဲ့ စာေမးပြဲမွာ ဟုိစိတ္ေရာဂါေဆး႐ုံက က်ပ္မျပည့္ တဲ့ ကေလးေတြက ပထမတန္းအေနနဲ႔ ၀င္ေျဖၾကမွာတဲ့ဗ်”
“ဟင္ . . . သူတုိ႔ကုိ ဘယ္သူက စာသင္ေပးလုိ႔လဲ”
“ဟုိအမ်ိဳးသမီးေလ၊ ေဒါက္တာမြန္တက္ဆုိရီ”
“ၾကံႀကီးစည္ရာဗ်ာ၊ သူပါ ႐ူးေနသလားမသိဘူး”
“သူ႐ူးတာမ႐ူးတာထက္ အဲဒီအ႐ူးေလးေတြ၊ အႏုံ အ,အေလးေတြနဲ႔ က်ဳပ္တုိ႔ေက်ာင္းက ကေလးေတြ အတူေရာၿပီး ေျဖရမွာဗ်၊ လူစဥ္မမီတဲ့ ကေလးေတြနဲ႔ လူေကာင္းပကတိေလးေတြ ၿပိဳင္ရသလုိ ျဖစ္ေနတယ္။ က်က္သေရမရွိလုိက္ေလဗ်ာ”
“က်ဳပ္ၾကားဖူးတာေတာ့ သူ႔စာသင္နည္းက အဆန္းဆုိပဲ။ ကေလးစိတ္သဘာ၀ကုိ အသုံးခ်တယ္ဆုိလား၊ နံမည္ေတာ့ထြက္စ ျပဳေနတယ္ ေနာ” ဟု တစ္ေယာက္က ဆုိသည္။
“အလကားပါဗ်ာ ေပါက္တတ္ကရေတြ”
ထုိအခုိက္ ဆရာတစ္ေယာက္က “ေဟာ . . . လာေနၾကၿပီဗ်ိဳ႕” ဟု ခပ္က်ယ္က်ပ္ ေျပာလုိက္သည္။
အသက္သုံးဆယ္ခန္႔ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးႏွင့္ ကေလးငယ္ တစ္အုပ္သည္ ေက်ာင္းအတြင္းသုိ႔ ဆူဆူညံညံ ၀င္လာၾက၏။ ဤေက်ာင္းမွ ကေလးမ်ားကဲ့သုိ႔ ႐ုိ႐ုိက်ိဳးက်ိဳးမဟုတ္ဘဲ လႈပ္လႈပ္ရွားရွား ခုန္ေပါက္လာၾကေသာ ထုိကေလးမ်ားကုိ ၾကည့္ကာ ဆရာအုိႀကီးတစ္ေယာက္က “ဟင္း . . . စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ ငတုံးငအေလးေတြ” ဟု ႐ႈံ႕မဲ့ၿပီး ေရရြတ္လုိက္သည္။
ထုိကေလးမ်ား၏ ဆရာမဆုိသူ အမ်ိဳးသမီးက သူ႔ကေလးေတြကုိ ေနရာခ်ထားၿပီး မၾကာခင္မွာပင္ စာေမးပြဲစခ်ိန္ ေရာက္ေလသည္။ ေႏွးေကြးတုံ႔ဆုိင္းျခင္း မရွိဘဲ လ်င္ျမန္သြက္လက္စြာ ဖတ္႐ႈေရးခၽြတ္ ေျဖဆုိေနၾကေသာ လူစဥ္မမီဟုဆုိၾကသည့္ ကေလးမ်ားကုိ ျမင္ရေသာအခါ ဆရာေပါင္းတုိ႔ မ်က္လုံးျပဴသြားၾကေလသည္။ ထုိျပဴးေသာမ်က္လုံးမ်ားကုိ ပုိ၍ျပဴက်ယ္ေစသည္မွာကား ထုိကေလးမ်ား၏ ရမွတ္ႏွင့္ သူတုိ႔ေက်ာင္းမွ ပုံမွန္က ေလးမ်ား၏ ရမွတ္တုိ႔ တူညီေနၾကျခင္းေပတည္း။
“ေဒါက္တာမြန္တက္ဆုိရီ” ဟူေသာ အမည္သည္ ေက်ာင္း၀င္းအတြင္း ဟိန္းညံသြားေလ၏။ လူတုိင္း သူမကုိ လာ၍ ခ်ီးမြမ္းေထာပနာ ျပဳၾကသည္။
“အံ့ၾသစရာေကာင္းလုိက္တာ ေဒါက္တာမြန္တက္ဆုိရီရယ္။ ခင္ဗ်ား ဒီအရြယ္ စာေတြ တအားသင္ဖုိ႔ ေစာလြန္း ေသးတယ္။ သူတုိ႔ကုိ ဘယ္လုိလုပ္လုိက္တာလဲဟင္”
ေဒါက္တာမြန္တက္ဆုိရီက ထုိဆရာကုိ ေအးခ်မ္းစြာ ျပန္ၾကည့္လုိက္သည္။ ထုိ႔ေနာက္ တစ္လုံးခ်င္း ေျပာလုိက္ သည္။
“ကၽြန္မ ဘာမွ ထူးထူးျခားျခား မလုပ္ပါဘူး။ ကေလးသဘာ၀ကုိ နားလည္ေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး သူတုိ႔သဘာ၀နဲ႔ ကုိက္ညီတဲ့ ပညာေရးကုိ ရွာေဖြတာပါပဲ။ ကၽြန္မလည္း တစ္ခုေမးခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္မရဲ႕ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွရွာတဲ့ ကေလးေတြနဲ႔ တန္းတူရည္တူ ျဖစ္သြားေလာက္ေအာင္ အဲဒီ အေကာင္းပကတိ ပုံမွန္ကေလးေတြကုိ ဆရာတုိ႔ ဘယ္လုိလုပ္လုိက္ၾကတာလဲ။ ကၽြန္မ သိပါရေစ . . .”
********************
ေက်ာင္းေကာင္း အပုိင္း (၂)
ေမာင္သစ္ဆင္း
(ဆရာ ေမာင္သစ္ဆင္း၏ ကေလးတုိ႔ မနက္ျဖန္ (သင့္ဘ၀မ်က္ႏွာဖုံး ေဆာင္းပါးစု) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ့အား ကုိယ္တုိင္ ဆက္သြယ္ခြင့္ေတာင္းႏုိင္ျခင္း မရွိေသးဘဲ ေဖာ္ျပျခင္းအတြက္ ဤေနရာမွ အႏူးအၫြတ္ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)
ဘယ္လုိမ်ိဳးမွ ေက်ာင္းေကာင္းေခၚသလဲလုိ႔ မိဘတခ်ိဳ႕နဲ႔ ဆရာငယ္တခ်ိဳ႕ကုိ ေမးၾကည့္တဲ့အခါ . . .
“ေအာင္ခ်က္ေကာင္းရင္ ေက်ာင္းေကာင္းေပါ့”
“စည္းကမ္းေကာင္းရင္ ေက်ာင္းေကာင္းေပါ့”
“တတ္ႏုိင္တဲ့သူေတြ ေနတဲ့ေက်ာင္း”
“အသင္အျပေကာင္းရမယ္ေလ”
“ခန္႔ၿပီးဟိန္းေနတဲ့ေက်ာင္းႀကီး” အစရွိသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အေျဖေတြ ရပါတယ္။ ေရွ႕ဆက္ စဥ္းစားစရာ အေျဖေတြေပါ့။
မြန္တက္ဆုိရီအပါအ၀င္ ထင္ရွားတဲ့ ပညာေရးသမားေတြကေတာ့ တစ္ခြန္းတည္းေသာ စကားကုိ တူညီစြာ ေျပာခဲ့ၾကပါတယ္။
“ကေလးသည္သာ အရာရာလုိ႔ ခံယူက်င့္သုံးတဲ့ ေက်ာင္းမ်ိဳးမွ ေက်ာင္းနဲ႔တူတဲ့ ေက်ာင္း” တဲ့။
ေရွးတုန္းကေတာ့ ပညာေရးဆုိတာ ကေလးေတြကုိ ဘယ္လုိလုပ္ရမယ္လုိ႔ အမိန္႔ေပးတဲ့၊ ပုံစံမကုိက္ရင္ အျပစ္ေပးတဲ့၊ ဘာကုိမွတ္ထားလုိ႔ ေျပာၿပီး ကေလးေတြဆီက ‘ဟုတ္ကဲ့ မွတ္ထားပါတယ္’ လုိ႔ အေျဖေတာင္းတဲ့၊ သူတုိ႔ဆီကေန မႀကိဳက္တဲ့ေလသံ မထြက္ေစနဲ႔။ ဆရာ ေျပာတဲ့အတုိင္း တေသြမတိမ္း အတုံးလုိက္ အတစ္လုိက္ အေျဖလႊာေပၚ ေရးခ်ဖုိ႔ ေက်ာင္းသားေခါင္းထဲ သြင္းေပးတဲ့အလုပ္လုိ႔ ထင္ခဲ့ၾကတာပါ။
ေခတ္သစ္ပညာေရးရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္ေတြျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္ျခင္း၊ တီထြင္ဖန္တီးမႈရွိျခင္း၊ အမွီအခုိကင္းျခင္း၊ ကုိယ္က်င့္ေကာင္းမြန္ျခင္း၊ ေပ်ာ္ရႊင္ေသာ လူသားဘ၀ . . . ကုိ ရရွိေအာင္ ဖန္တီးေပးဖုိ႔ဆုိတာေတြနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ တဲ့အခါ အႏွစ္သာရခ်င္းက တျခားစီ။
အဲဒီအႏွစ္သာရေတြကုိ ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လုံး ရရွိသြားႏုိင္ဖုိ႔ အေရးႀကီးဆုံးအဆင့္ဟာ အေျခခံအက်ဆုံး ပညာေပးဌာနျဖစ္တဲ့ ‘မူႀကိဳပညာေရး’ လုိ႔ ေခတ္သစ္ပညာေရးက ျမင္ပါတယ္။ ကေလးရဲ႕ပင္ကုိယ္ ျဖစ္ႏုိင္စြမ္းနဲ႔ လြတ္လပ္ၿပီး ေမတၱာလႊမ္းတဲ့၀န္းက်င္မွာ ကေလးရဲ႕ စြမ္းရည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိ အထူးျပဳတဲ့ အျမင္ပါ။ ပညာေရးဆုိတာ ကေလးတစ္ေယာက္စီရဲ႕ ႐ုပ္ပုိင္း၊ စိတ္ပုိင္း၊ စြမ္းရည္နဲ႔ အသိတရားေတြ အစြမ္းကုန္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေစၿပီး အဲဒီဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဟာလည္း တျခားဘာအတြက္မွ မဟုတ္ေစရဘဲ ကေလးဘ၀အတြက္သာ ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ အျမင္ပါ။ ကေလးသာလွ်င္ ဆရာရဲ႕ အႏၲိမအလုံးစုံျဖစ္တယ္။ အျမတ္တႏုိး တန္ဖုိးအရွိဆုံးျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ အျမင္ပါ။ ကေလးသည္သာ အရာရာဆုိတာ ဒီလုိအျမင္ေတြကုိ ေျပာတာပါ။
ကဲ . . . အခု အဲဒီအျမင္ေတြကို အေျခခံၿပီး တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းဆီ သြားေရာက္ လည္ပတ္တယ္လုိ႔ စိတ္ကူးၾကည့္ရေအာင္။
ဘာေတြ ေတြ႕ရ၊ ျမင္ရ၊ ၾကားရ၊ သိရ၊ နားလည္သေဘာေပါက္လာရေလမလဲ။
********************
ေက်ာင္းေကာင္း အပုိင္း (၃)
ေမာင္သစ္ဆင္း
(ဆရာ ေမာင္သစ္ဆင္း၏ ကေလးတုိ႔ မနက္ျဖန္ (သင့္ဘ၀မ်က္ႏွာဖုံး ေဆာင္းပါးစု) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ့အား ကုိယ္တုိင္ ဆက္သြယ္ခြင့္ေတာင္းႏုိင္ျခင္း မရွိေသးဘဲ ေဖာ္ျပျခင္းအတြက္ ဤေနရာမွ အႏူးအၫြတ္ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)
ေက်ာင္းက ေတာင္ကုန္း ေမာ့ေမာ့ေလးေပၚမွာ ေျပေျပကေလး တက္သြားရတယ္။ စုိစိမ္း တဲ့ ဥယ်ာဥ္ စုိက္ခင္းႏွင့္ အားကစားကြင္း အလယ္မွာ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာမႀကီးက ထြက္ႀကိဳေနပါ တယ္။
“ေက်ာင္းကျဖင့္ ေနခ်င္စဖြယ္ပါပဲ ဆရာမႀကီး” လုိ႔ ႏႈတ္ဆက္လုိက္ေတာ့ ဆရာမႀကီးက ျပံဳးၿပီး “မိဘျပည္သူ ေက်းဇူးပါရွင္” လုိ႔ ေအးခ်မ္းၿပီး သံလုိက္ဓာတ္ပါတဲ့ အသံနဲ႔ ေျပာပါတယ္။ ဂ၀ံေျမနီနီလမ္းကေလးအတုိင္း ေလွ်ာက္ လာၾကရင္းနဲ႔ ဆရာမႀကီးက . . .
“ေက်ာင္းေကာင္းဆုိတာ အေဆာက္အဦ ေကာင္းတာကုိ ေျပာတာ မဟုတ္ေပမယ့္ လုံျခံဳသပ္ရပ္တဲ့ အေဆာက္ အဦမ်ိဳးေတာ့ အနည္းဆုံး လုိပါတယ္။ ထုိ႔အတူပဲ ရွန္တိနိေကတန္လုိ သစ္ပင္တစ္ပင္ေအာက္ ထြက္ၿပီး သင္ ယူၾကတာမ်ိဳးလည္း လုိအပ္ရင္ လုပ္ရပါတယ္။ ၁၉၆၀ ေလာက္တုန္းက အေမရိကမွာ ေက်ာင္းအေဆာက္အဦ နံရံေတြကုိ ဆန္႔က်င္လႈပ္ရွားမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ေသးတယ္။ နံရံဖြင့္ေက်ာင္း၊ နံရံဖြင့္ အတန္းေတြ တည္ေဆာက္ဖုိ႔ ေငြအား၊ ဥာဏ္အားေတြ သုံးခဲ့ၾကေသးတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေဆာင္ပုဒ္က ‘နံရံေတြဆြဲခ်’ တဲ့။ အခုေတာ့လည္း နံရံေလးဘက္ထဲ စာသင္ျခင္းရဲ႕ ထိေရာက္မႈေတြ ျပန္ေတြ႕လာလုိ႔ ‘နံရံေတြျပန္ေထာင္’ ၾကျပန္ပါၿပီ။ အမွန္ေတာ့ သင္ၾကားေရးမွာ နံရံက အဓိက မဟုတ္ပါဘူး။ အေျခခံအယူအဆက အဓိကပါ။ ဖြင့္ထားတဲ့ စိတ္ဓာတ္၊ ဖြင့္ထားတဲ့ အယူအဆ၊ ဖြင့္ထားတဲ့ သင္ပုံသင္နည္းေတြနဲ႔သာ ‘ပြင့္’ တဲ့ေက်ာင္းျဖစ္ေအာင္ လုပ္လုိ႔ရတာပါ။”
“အဲဒီဖြင့္ထားတဲ့ အေျခခံအယူအဆေတြ ဆုိတာက”
“ဒါဆုိ ကၽြန္မတုိ႔ မူႀကိဳအတန္းေတြက စၾကည့္ရေအာင္”
မူႀကိဳကေလးေတြကုိ ၾကည့္ရတာ ၾကည္ႏူးစရာပါ။ ၾကမ္းခင္းေပၚမွာ ဆရာမေတြနဲ႔အတူ ေရာင္စုံစကၠဴေလးေတြ ညႇပ္ၾက ကပ္ၾက၊ တခ်ိဳ႕က ပုံေတြဆြဲ၊ အုပ္စုတစ္စုက သစ္သားတုံးေလးေတြနဲ႔ ‘တစ္ခုခု’ တည္ေဆာက္လုိ႔။ သဲပုံးထဲ ေရထည့္ၿပီး သဲအိမ္ေဆာက္သူကေဆာက္၊ တခ်ိဳ႕အခန္းမွာ သီခ်င္းေတြဆုိ၊ ဆရာမ ပုံေျပာေနတာကုိ စိတ္၀င္တစား ေငးသူကေငး။ သူတုိ႔ကုိ ၾကည့္ရတာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ႀကီး ေပ်ာ္ေနၾကပုံပဲ။ သူတုိ႔အေပ်ာ္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိပါ ကူးစက္လာပါတယ္။
“ကေလးေတြ အေတာ္ေပ်ာ္ေနပုံပဲေနာ္”
“ေပ်ာ္ရမွာေပါ့ရွင္ မူႀကိဳအတန္းဆုိတာ ကေလးေတြ စိတ္ခ်မ္းသာ၊ ကုိယ္ခ်မ္းသာ၊ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေနထုိင္ၾက တဲ့ေနရာ၊ ကုိယ့္ဘာသာ ကုိယ္စိတ္ႀကိဳက္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လႈပ္ရွားကစားႏုိင္တဲ့ေနရာ ျဖစ္သလုိ ဆရာက စီစဥ္ေပးတဲ့ ပါ၀င္လုပ္ေဆာင္တဲ့ေနရာ၊ အေရးအႀကီးဆုံးက ကေလးေတြကုိယ္တုိင္ လုပ္တတ္ကုိင္တတ္ အစြမ္းအစထုတ္ ေဆာင္ရြက္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးတဲ့ေနရာပဲေလ”
“အဲဒီလုိ ေနရာျဖစ္ဖုိ႔၊ ကေလးအေနနဲ႔ ေက်ာင္းဟာ ငါ့ရဲ႕ေနရာပဲလုိ႔ သိသြားဖုိ႔ ဘာေတြလုိသလဲ ဆရာမႀကီး”
“စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ၀န္းက်င္ ဖန္တီးေပးဖုိ႔ လုိတာေပါ့။ ကေလးတုိင္းကုိ သူ႔သဘာ၀အတုိင္း နားလည္လက္ခံတဲ့၀န္းက်င္ လုိပါတယ္။ ကေလးတုိင္းကုိ ေႏြးေႏြးေထြးေထြး ကူညီပံ့ပုိးတဲ့ ၀န္းက်င္ လုိပါတယ္။ ဒီ၀န္းက်င္မ်ိဳးေတြ ရလာဖုိ႔ အေျခခံအခ်က္ကေတာ့ ကေလးရဲ႕သဘာ၀ကုိ သိထား၊ နားလည္ထားဖုိ႔ပါပဲ။ လူအေတာ္မ်ားမ်ား ထင္ေန ၾကတာက ကေလးဆုိတာ လူႀကီးေလာင္းေလးေတြ၊ သဘာ၀ခ်င္း သိပ္မကြာဘူး ထင္ၾကတယ္။ အမွန္က မတူပါဘူး။ ကေလးနဲ႔ လူႀကီးဆုိတာ မတူညီတဲ့ ပုံသြင္ႏွစ္ခုပါ။ ေရွးတုန္းကေတာ့ ကေလးရဲ႕ ျဖစ္တည္မႈကုိ သီးသန္႔ျဖစ္တည္ေနတာလုိ႔ မျမင္ခဲ့ၾကဘူး။ လူ႔ဘ၀တစ္ခုလုံးအတြက္ အေရးႀကီးတယ္လုိ႔ မျမင္ခဲ့ၾကဘူး။ ကေလးရဲ႕ ကုိယ့္ကုိကုိယ္ တည္ေဆာက္ယူျခင္းအေၾကာင္း မေျပာခဲ့ၾကဘူး။
ကေလးရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈျဖစ္စဥ္မွာ ပတ္၀န္းက်င္ရယ္၊ လြတ္လပ္မႈရယ္၊ ဒီႏွစ္ခု အေရးႀကီးပါတယ္။ သူ႔ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ထိေတြ႔ဆက္ဆံႏုိင္ဖုိ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ခႏၶာကုိယ္ လႈပ္ရွားေနဖုိ႔ အေရးႀကီးတယ္။ မလႈပ္ရွားရင္ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ အျပည့္အ၀ ဖြံ႕ၿဖိဳးဖုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ ၿငိမ္ေနတဲ့ ကေလးဟာ စိုးရိမ္ဖုိ႔ ေကာင္းတယ္။ ေဟာဟုိ ကေလးကုိၾကည့္”
ဆရာမႀကီးျပတဲ့ ကေလးကုိ ၾကည့္လုိက္ေတာ့ လႈပ္ရွားေနၾကတဲ့ ကေလးၾကားထဲမွာ မလႈပ္မေျခာက္ ၿငိမ္ေငးေနတဲ့ ကေလးတစ္ေယာက္ ကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။
“ဒီလုိကေလးမ်ိဳးကုိ တခ်ိဳ႕မိဘေတြက ေအးတယ္၊ သေဘာေကာင္းတယ္၊ မိဘကုိ ဒုကၡမေပးဘူးဆုိၿပီး သေဘာက်တတ္ၾကတယ္။ အမွန္ေတာ့ အဲဒါ မေကာင္းဘူး။ တစ္ခုခုျဖစ္ေနၿပီလုိ႔ သိရမယ္။ ဟုိဘက္က ကေလးကုိ ၾကည့္ပါဦး” တုံးေတြကုိ ဆင့္ေနထပ္ေနတာ ျမင္ရတယ္။ သစ္တားတုံးအေသးေပၚမွာ အႀကီးတင္မိ တဲ့အခါ ၿပိဳၿပိဳက်တာေပါ့။ ရွစ္ႀကိမ္ေလာက္ ၿပိဳက်ၿပီးမွ အႀကီးေပၚ အေသးတင္ရင္ ၿပိဳမက်ဘူးဆုိတာ သူသိသြားပုံ ေပၚပါတယ္။ သစ္သားတုံးေတြ ဆင့္လုိ႔ထပ္လုိ႔ မဆုံးေတာ့ပါဘူး။ သူ႔မ်က္ႏွာမွာ ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္မႈေတြကုိ အထင္းသား ျမင္ရပါတယ္။
“အဲဒါ ကေလးေတြ သင္ယူပုံပါပဲ။ သာမန္အျမင္မွာေတာ့ သူတုိ႔ ေဆာ့ေန၊ ကစားေနတယ္ေပါ့။ အမွန္ေတာ့ သူတုိ႔ စူးစမ္းေနတာ၊ သင္ယူေနတာ၊ အလုပ္လုပ္တာက အၿပီးသတ္ရလဒ္ အက်ိဳးတစ္ခုခုရဖုိ႔အတြက္၊ ကေလးေတြ အလုပ္လုပ္တာက လုပ္ေနတဲ့ျဖစ္စဥ္ သက္သက္အတြက္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါက သူတုိ႔အတြက္ သိပ္အေရးႀကီးတယ္။ ဒါကုိသြားၿပီး အေႏွာင့္အယွက္ ေပးလုိက္မိရင္ ဥပမာ - ကေလးက သူႀကိဳက္တဲ့အရာနဲ႔ သူလုပ္ၾကည့္ခ်င္တာ လုပ္ၾကည့္ေနတယ္ေပါ့။ အဲဒါကုိ လူႀကီးက ကုိယ္ႀကိဳက္တာနဲ႔ လုပ္ေစခ်င္လုိ႔ ေျပာင္းေပးလုိက္တာမ်ိဳးေပါ့။ ကေလးရဲ႕ လြတ္လပ္တဲ့ ေရြးခ်ယ္မႈ ပ်က္ျပားသြားၿပီး စိတ္၀င္စားမႈလည္း နည္းသြားေရာ၊ ကေလးရဲ႕ ေမြးရာပါ ‘ေအာင္’ ဓာတ္ဟာ တစ္ခါတည္း ဆုံး႐ႈံးသြားေတာ့တာပဲ၊ ဒီအရြယ္မွာ ကေလးေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ လုိအင္ေတြနဲ႔ စပ္ၿပီးေတာ့ပဲ သင္ယူၾကတာပါ။ လႈပ္လႈပ္ရွားရွားေနခ်င္တယ္။ ကုိယ္တုိင္လုပ္ခ်င္တယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕ ႂကြက္သားေတြကုိ အသုံးခ်ခ်င္တယ္၊ အဓိက အားျဖင့္ေတာ့ ကစားမယ္၊ အမွတ္မထင္ ရယူမယ္၊ စီစဥ္ဖန္တီထားတဲ့လုပ္ငန္းမွာ ပါ၀င္မယ္ဆုိတာေတြနဲ႔ သင္ယူတတ္ေျမာက္ လာၾကတာပါ။”
“ဒါဆုိရင္ ကေလးေတြကုိ လိမၼာယဥ္ေက်းၿပီး စာေတာ္လာေအာင္ ဘယ္လုိ ပုံသြင္းရမလဲ”
႐ုတ္တရက္ ေမးလုိက္တဲ့ေမးခြန္းရွင္ဘက္ကုိ ဆရာမႀကီးက ဆတ္ခနဲ လွည့္ၿပီး ခ်က္ခ်င္းပဲ ေျဖပါတယ္။
“ကၽြန္မတုိ႔ ေက်ာင္းမွာေတာ့ ကေလးေတြကုိ ပုံမသြင္းပါဘူး။ ကေလးေတြဟာ ရႊံ႕တုံးရႊံ႕ခဲေတြ၊ ဖေယာင္းတုံးေတြ မဟုတ္ဘဲ လူေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ကၽြန္မတုိ႔ ပုံမသြင္းႏုိင္ပါဘူး။ ကၽြန္မတုိ႔ လုပ္ႏုိင္တာက တစ္ခုပဲ ရွိပါတယ္။ ကေလးေတြမွာ ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ တည္ေဆာက္ယူႏုိင္စြမ္း၊ ပင္ကိုယ္ျဖစ္ႏုိင္စြမ္းေတြ ရွိတဲ့အတြက္ အဲဒီစြမ္းရည္ေတြကို သဘာ၀အတုိင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေအာင္ ကူညီဖုိ႔ပါ။ ကေလး သူ႔ကုိယ္သူ လုပ္ႏုိင္တယ္၊ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္တယ္လုိ႔ ျမင္လာေအာင္ ကေလးရဲ႕ အသိဥာဏ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ၊ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ ထိေတြ႕ ဆက္ဆံမႈ၊ စြမ္းရည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေတြ ရွိလာေအာင္ ဆရာက သြယ္၀ုိက္ၿပီး (လုိအပ္မွ တုိက္႐ုိက္အားျဖင့္) ကူညီေပးတာပါ။
ေက်ာင္းေကာင္းတစ္ခုဆုိတာ သူ႔ေက်ာင္းသားေတြကုိ အတန္းေတြေအာင္ဖုိ႔ လုပ္ေပး႐ုံေလးမဟုတ္ပါဘူး၊ ေလာကႀကီးထဲ လူတစ္ေယာက္ အျဖစ္နဲ႔ ၀င္ဖုိ႔ကုိလည္း ျပင္ဆင္ေပးရပါတယ္။ ကၽြန္မတုိ႔ ကေလးေတြကုိ လူတစ္ေယာက္ ပီပီသသျဖစ္လာေအာင္ ႀကိဳးစားရတာပါ။ လိမၼာယဥ္ေက်းတာ စာေတာ္တာေတြ ျဖစ္မလာခင္ လူတစ္ေယာက္ ျပည့္ျပည့္၀၀ ဦးဆုံးျဖစ္လာေအာင္ ကူညီေပးရတာပါ။ လူဆုိရာမွာလည္း ပုံစံတူလူေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္မတုိ႔ေက်ာင္းက ပုံစံတူ လူ႐ုပ္ေလးေတြ ထုတ္လုပ္တဲ့ စက္႐ုံတစ္ခု မဟုတ္ပါဘူး။ လူတုိင္း ကုိယ့္သီးျခား လကၡဏာနဲ႔ကုိယ္၊ ကုိယ့္အယူအဆနဲ႔ကုိယ္၊ ကုိယ့္စိတ္၀င္စားမႈနဲ႔ကုိယ္၊ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ႏုိင္တဲ့ ေက်ာင္းပါ။ စက္႐ုံနာမည္တပ္ခ်င္ရင္ေတာ့ ပညာစက္႐ုံ (Knowledge Factory) လုိ႔ ေခၚၾကတာပါ။”
********************
No comments:
Post a Comment