Tuesday, July 1, 2008

အာရွတြင္လိုအပ္ေနေသာ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ဆိုင္ရာ စံမ်ား

(ေဆာင္းပါးရွင္ Ms. Roberta Cohen ၏ ေဆာင္းပါးကုိ ဘာသာျပန္ျခင္းျဖစ္သည္)

သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္မ်ား အေရအတြက္မ်ားလာမႈ ျပင္းထန္မႈမ်ားအား အမ်ဳိးသားေရး တံု႔ျပန္မႈ အေနျဖင့္ မည္သို႔ တိုးတက္ေအာင္လုပ္မည္ကို အထူးသျဖင့္ အာရွႏိုင္ငံအစိုးရမ်ားအေနျဖင့္ အခ်ိန္မီ လုပ္ေဆာင္ခဲလွသည္။ ငလ်င္မ်ားႏွင့္ အျခားေသာ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္မ်ား၏ ျပင္းထန္မႈမ်ားကို တိုင္းတာသည့္စနစ္မ်ား ရွိေနသလိုပင္ အစိုးရမ်ားအေနႏွင့္ ထိုအႏၲရာယ္မ်ားကို မည္သို႔ တု႔ံျပန္ သနည္းဆိုသည့္ တိုင္းတာသည့္ လုပ္ေဆာင္မႈစံႏႈန္းမ်ားလည္း ရွိရမည္ျဖစ္သည္။

ထုိသို႔ စံႏႈန္းမ်ားမရွိပါက သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္မ်ား၏ ဒဏ္ကို အေကာင္းဆံုးရင္ဆိုင္ႏိုင္မည့္၊ ေလ်ာ့ပါးေစမည့္ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ိဳး အနည္းငယ္မွ်ႏွင့္ (သို႔) ဂ႐ုစိုက္ျခင္းမရွိဘဲ ျဖစ္သလို လုပ္သြား ရသည့္ အျဖစ္မ်ိဳးမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ထို႔အျပင္ ေဒသတြင္းဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေနျဖင့္လည္း ကန္႔သတ္ခံရသည္မ်ား၊ ၀င္ခြင့္မရသည္မ်ား ရင္ဆိုင္ရႏိုင္ကာ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ဒဏ္ခံရသည့္ ဒုကၡသည္မ်ားအေနျဖင့္လည္း မိမိတို႔အစိုးရသည္ အားကိုး၍ ရႏိုင္မရႏိုင္ဆိုသည္ကို ဆံုးျဖတ္ေပးႏိုင္မည့္ ေစာင့္ၾကည့္မႈမ်ိဳးလည္း လက္ခံရမည္ မဟုတ္ေပ။

မၾကာေသးခင္က ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွ ငလ်င္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ဆိုင္ကလုန္းမုန္တိုင္းႏွင့္ တျဖည္းျဖည္း အငတ္ေဘးႀကံဳလာသည့္ ေျမာက္ကိုရီးယားတို႔ကိုၾကည့္လွ်င္ ေဘးအႏၲရာယ္ဆိုး မ်ားကို ကိုင္တြယ္ရာတြင္ လုပ္ေဆာင္ေသာ အာရွစံႏႈန္းမ်ားကို သေဘာတူညီရန္ ပ်က္ကြက္မႈေၾကာင့္ ဆိုး၀ါးလာသည္ကို ေတြ႕ရမည္ျဖစ္သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ ေမလ (၁၂) ရက္ေန႔တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ လူေပါင္း (၈၀,၀၀၀) ေက်ာ္ ေသဆံုးခဲ့သည့္ စီခၽြမ္ျပည္နယ္ ငလ်င္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ေဆာင္ရြက္မႈအတြက္ ခ်ီးမြမ္းမႈမ်ား ခံခဲ့ရသည္။ ကုလသမဂၢ အေထြေထြအတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္ ဘန္ကီ မြန္းကလည္း ငလ်င္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး တ႐ုတ္အစိုးရကို “ထူးျခားေျပာင္ေျမာက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္ မႈ” ႏွင့္ “အစြမ္းကုန္ အားထုတ္မႈမ်ား” ဟူ၍ ခ်ီးမြမ္းေျပာဆိုခဲ့သည္။ တ႐ုတ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္သူ
၀မ္က်ားေပါင္မွာလည္း မိမိ၏ ဂုဏ္သိကၡာအတြက္ လူျမင္ကြင္းသို႔ အေျပးအလႊားထြက္လာရကာ ကယ္ဆယ္ေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားႏွင့္ အင္အား (၁၀၀,၀၀၀) ေက်ာ္ရွိေသာ စစ္သားမ်ားႏွင့္ ေစတနာ့၀န္ထမ္းမ်ားကို စည္း႐ံုးေဆာ္ၾသၿပီး ညႇိႏႈိင္းလုပ္ေဆာင္ခဲ့ရသည္။ အစိုးရပိုင္းအေနျဖင့္ လည္း အတိတ္ကျဖစ္ရပ္မ်ားကဲ့သို႔ သတင္းေမွာင္ခ်ျခင္းမ်ိဳး မလုပ္ေတာ့ဘဲ ပ်က္စီးဆံုးရံႈးမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ သတင္းစီးဆင္းမႈမ်ားကိုလည္း ခြင့္ျပဳေပးထားသည္။ သို႔ရာတြင္ အျဖစ္အပ်က္မွာ ထိုမွ်ႏွွင့္ မၿပီးေသးေပ။

သာမန္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားသည္ ေငြေၾကးျပည့္စံုသည့္
အသိုင္းအ၀န္းမ်ား၏ ကေလးမ်ားေနေသာ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ အစိုးရအေဆာက္အဦမ်ားလို အရည္ေသြးေကာင္းေကာင္းျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္ သာမန္လူတန္းစားတို႔ ေနေသာ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားမွာ ၿပိဳက်ခဲ့ၿပီး ခန္႔မွန္းေခ်အားျဖင့္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ဆရာဆရာမ (၁၀,၀၀၀) ခန္႔ ေသဆံုးခဲ့ရသည္။ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္အတြက္ ျပင္ဆင္မႈသည္ ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားမ်ားႏွင့္ ႏြမ္းပါးေသာ မိသားစုမ်ားအတြက္ ျပဳလုပ္ထားခဲ့ပံု မရေပ။ ရင္ေသြးတေယာက္ ေသဆံုးရသည့္ တ႐ုတ္မိဘတဦးက “ဒါက သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္တခု မဟုတ္ပါဘူး” ဟု မွတ္ခ်က္ေပးခ့ဲသည္။

တ႐ုတ္စစ္တပ္ႏွင့္ အရပ္သား ေစတနာ့၀န္ထမ္းမ်ား အားလံုးတြင္ ငလ်င္အပ်က္အစီးၾကားထဲမွ ဒုကၡသည္မ်ားကို ကၽြမ္းက်င္လ်င္ျမန္စြာ ကယ္ထုတ္ႏိုင္ရန္အတြက္ လိုအပ္ေသာ အရည္အခ်င္းႏွင့္ ပစၥည္းကိရိယာမ်ား ရွိၾကသည္မဟုတ္ေပ။ သို႔ရာတြင္ ထိုအရည္အခ်င္းမ်ားအားလံုး ျပည့္စံုေနသည့္ အေနာက္ႏိုင္ငံမွ ကယ္ဆယ္ေရး ၀န္ထမ္းအမ်ားစုအား စီခၽြမ္ျပည္နယ္သို႔ ၀င္ေရာက္ခြင့္မျပဳဘဲ တ႐ုတ္အစုိးရမွ တားျမစ္ခဲ့သည္။ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားမွ အထူးကၽြမ္းက်င္သူ (၂၀၀) ကိုလည္း ငလ်င္လႈပ္ၿပီး (၃) ရက္မွ (၆) ရက္ အၾကာမွသာ ၀င္ခြင့္ျပဳခဲ့ေသာ္လည္း မသင့္ေတာ္ဟု ယူဆေသာ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားမွ ကယ္ဆယ္ေရးမ်ားကိုေတာ့ ကန္႔သတ္ၿမဲ ကန္႔သတ္ထားခဲ့သည္။ အကယ္ ၍သာ ႏုိင္ငံအတြက္ မာနထားသည္မ်ားမရွိဘဲ အေနာက္ႏိုင္ငံမွ ကယ္ဆယ္ေရးသမားမ်ားကို ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ခြင့္ျပဳေပးပါက ေနာက္ထပ္ ငလ်င္ဒုကၡသည္တို႔၏ အသက္မည္မွ်ကို ထပ္မံ ကယ္ဆယ္ခြင့္ရမည္ဆိုသည္မွာ မသိႏိုင္ေပ။

သိုေလွာင္ထားေသာ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းႏွင့္ ကိရိယာမ်ားမွာလည္း အလြန္နည္းလြန္းလွသည္။ ငလ်င္ ေၾကာင့္ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ျဖစ္သြားသည့္လူဦးေရမွာ (၁၀) သန္းမွ (၁၅) သန္းအထိ ရွိေနေသာေၾကာင့္ အနည္းဆံုး ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္သူမ်ားထံမွ ယာယီတဲ (၇၀၀,၀၀၀) ခန္႔ကို ခ်က္ခ်င္းအေရးေပၚ မွာယူသင့္ၿပီး ယာယီတဲ (၄) သန္း ျပည့္ရန္အတြက္ ျပည္ပမွ ယာယီတဲေပါင္း (၃.၃) သန္းကို မွာယူသင့္သည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ေျမတူးေျမေကာ္ကိရိယာမ်ား၊ ပါ၀ါသံုး ယႏၲရားမ်ား၊ ကရိန္းမ်ား၊ စက္သံုးတူႀကီးမ်ားႏွွင့္ ၿဂိဳဟ္တုဆက္သြယ္ေရး နည္းပညာမ်ားလည္း မ်ားမ်ားစားစား ရွိမေနေပ။

ငလ်င္ဒဏ္၊ ေျမၿပိဳသည့္ဒဏ္ႏွင့္ ေရႀကီးမႈဒဏ္တို႔ ခံစားေနရသည့္ ဒုကၡသည္မ်ားကို ယာယီအိမ္ မ်ားသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းေပးၿပီး စားနပ္ရိကၡာႏွင့္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ား ေထာက္ပံ့ေပးထားမည္ဟု တ႐ုတ္အစိုးရမွ ေၾကညာသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားသည္ အဆင့္ရွိေသာ လမ္းၫႊန္ ခ်က္မ်ား (သို႔မဟုတ္) ထိုကဲ့သို႔ေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ားအတြက္ ေလ်ာ္ေၾကးေပးျခင္း၊ မွတ္ပံုတင္မ်ားႏွင့္ စာရြက္စာတမ္းမ်ား ျပဳလုပ္ေပးျခင္း၊ မိဘမဲ့ကေလးမ်ားကဲ့သို႔ေသာ အားနည္းသူမ်ား၊ မသန္မစြမ္းႏွင့္ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားကို ကာကြယ္ေပးျခင္း၊ အိုးအိမ္ေနရာ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈမ်ားကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေပးျခင္းတို႔သည္ ခ်မွတ္ထားၿပီးျဖစ္သည့္ အစိုးရ၏ မူ၀ါဒလားဆိုသည္ ကိုေတာ့ သဲသဲကြဲကြဲ မသိရွိရေပ။ ထို႔အျပင္ စီခၽြမ္ျပည္နယ္တြင္ ေနထိုင္ေနသည့္ တိဘက္လူမ်ိဳး အနည္းဆံုး (၁) သန္းခန္႔ရွိေနေသးသည္။ မၾကာေသးမီက တိဘက္တြင္ တ႐ုတ္အစိုးရမွ အင္အား သံုး ႏွိမ္နင္းမႈမ်ားျဖစ္ခဲ့ရာ စီခၽြမ္ရွိ တိဘက္လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ဆင္းရဲသည့္ ေတာသူ ေတာင္သားမ်ားမွာ သာတူညီမွ် ရႏိုင္မရႏိုင္ကိုေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ရမည္ျဖစ္သည္။

ေမလ (၂) ရက္ႏွင့္ (၃) ရက္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ဆိုင္ကလုန္းမုန္းတိုင္းအေပၚ စစ္အစိုးရ၏ တံု႔ျပန္မႈကို အေျခခံၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သဘာ၀ကပ္ဆိုးမ်ားတြင္ မလုပ္ရသည့္ အခ်က္မ်ားဆိုသည့္ လက္စြဲစာအုပ္ကို ေရးသားလွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္ေပမည္။ မုန္တိုင္းေၾကာင့္ ေသဆံုးရသူ (၁) သိန္းေက်ာ္မွာ မေသဆံုးေအာင္ ကာကြယ္မႈ လုပ္ေပး၍ ရႏိုင္သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အစိုးရအေနျဖင့္ ဆိုင္ကလုန္း မုန္တိုင္းတိုက္ခတ္မည္ကို ေစာစီးစြာ သတိေပးရန္ ပ်က္ကြက္ခဲ့သလို မုန္တိုင္းဒုကၡသည္မ်ားကို အစိုးရ၏ ေထာက္ပံ့ေပးမႈမွာလည္း အနည္းငယ္သာရွိခဲ့သည္။

အထူးသျဖင့္ မုန္တိုင္းအထိနာသည့္ ဧရာ၀တီျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသသို႔ အကူအညီေရာက္ရွိမႈ ေႏွာင့္ေႏွးခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံတကာက ကူညီမႈေပးသည္ကို ပိတ္ဆို႔ထားသည့္အျပင္ မုန္တိုင္းထိရာ ေဒသမ်ားမွာ ေလေၾကာင္း (သို႔မဟုတ္) ေရေၾကာင္းျဖင့္သာ သြားလာႏိုင္သည္ျဖစ္ေသာ္လည္း အေနာက္ႏိုင္ငံေရတပ္သေဘၤာမ်ား၏ အကူအညီေပးမႈကိုလည္း ျငင္းဆန္ခဲ့ၿပီး အာရွသား မဟုတ္သည့္ ႏိုင္ငံတကာ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္သားမ်ားကိုလည္း (၁) လၾကာသည္အထိ
ျပည္၀င္ခြင့္ မျပဳခဲ့ေပ။

ယခုမုန္တိုင္းျဖစ္ပြားၿပီး သတင္းပတ္ (၅) ပတ္ၾကာခဲ့ၿပီးေနာက္တြင္လည္း စားေရရိကၡာ၊ ေနစရာႏွင့္ ေဆး၀ါးအကူအညီ အေရးေပၚ လိုအပ္ေနေသးသည္။ အကူအညီ မျဖစ္စေလာက္သာ ရရွိေနေသး သည့္ ဒုကၡသည္ (၁.၁) သန္းထံသို႔လည္း ႏိုင္ငံတကာ ကယ္ဆယ္ေရးသမားမ်ား မေရာက္ရွိႏိုင္ ေသးဟု ကုလသမဂၢ အစီရင္ခံစာထဲတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ကုလသမဂၢ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ခ်ဳပ္၊ အာဆီယံ၊ အာရွႏွင့္ အေနာက္ႏိုင္ငံအစိုးရမ်ားက မုန္တိုင္းဒုကၡသည္မ်ား ကယ္ဆယ္ေရး အတြက္ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀န္းျဖင့္ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ေရးကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီးသန္းေရႊအား နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ေဖ်ာင္းဖ်ခဲ့ရာ အဆင္ေျပသည္ဟု ဆိုသာသည့္ အေျခအေနမ်ိဳးအထိသာ သေဘာတူညီမႈ ရခဲ့သည္။

အေရးေပၚအကူအညီ အမွန္တကယ္လိုအပ္ေနသည့္အခ်ိန္တြင္ အစိုးရအေနျဖင့္ သဘာ၀ေဘး
အႏၲရာယ္ ကယ္ဆယ္ေရးအတြက္ ႏိုင္ငံတကာ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္သားမ်ားကို ႏိုင္ငံေရး ေနာက္ ေၾကာင္းအရ လိုသည္ျဖစ္ေစ မလိုသည္ျဖစ္ေစ အေနာက္ႏိုင္ငံ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္သားမ်ားကို ျမန္မာစစ္အစိုးရမွ သတိထားေနျခင္းသည္ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားေသာ ႀကိဳးစားလုပ္ ေဆာင္မႈမ်ားအတြက္ အေရးေပၚျပႆနာျဖစ္လာရသည္။ သုိ႔ေသာ္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားက ဒီမို ကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အား ေထာက္ခံၿပီး စစ္အစိုးရကို ပိတ္ဆို႔မႈမ်ား လုပ္ေနေသာေၾကာင့္ စစ္အစိုးရအေနျဖင့္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ သေဘာထား ကြဲလြဲေနျခင္း ျဖစ္သည္။

သို႔ရာတြင္ ႏိုင္ငံတကာ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားမႈ စည္းမ်ဥ္းမ်ားက လိုအပ္သည့္ ေထာက္ပံ့ မႈမ်ားကို ၎တို႔ကိုယ္တိုင္ မျဖည့္တင္းေပးႏိုင္သည့္အျပင္ ေထာက္ပံ့ကူညီမႈမ်ားကို ျငင္းဆန္ျခင္း သည္ ျမန္မာအစိုးရ တရားလက္လြတ္ျပဳမူျခင္းျဖစ္သည္ဟု မီးေမာင္းထိုးျပထားသည္။ အေရးေပၚ အကူအညီႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာစစ္အစိုးရ၏ သံသယျဖစ္မႈ၊ အေရးေပၚအကူအညီကုိ ႏိုင္ငံေရး ကိစၥျဖစ္ေအာင္လုပ္မႈတို႔သည္ လူေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ၏အသက္ကို ပ်က္စီးေစသည္။ ထိုသို႔ျဖစ္ သည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံတခုတည္း မဟုတ္ေပ။

တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံတို႔သည္လည္း (ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီမ်ားကို လက္ခံေနခ်ိန္တြင္) သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ႏွင့္ ပတ္သက္လာလွ်င္ အာရွမွမဟုတ္ေသာ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားသည့္၊ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားသည့္ လုပ္သားမ်ား ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္လွ်င္ အသက္ကယ္ရာ၌ အေထာက္အကူျဖစ္ေစသည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း ၀င္ခြင့္မျပဳေပ။ ထိုႏိုင္ငံမ်ား အဘယ့္ေၾကာင့္ ထိုသုိ႔ တံု႔ျပန္သည္ကို သမိုင္းေၾကာင္းအရ ကိုလိုနီလက္ေအာက္ခံ ျဖစ္ခဲ့ျခင္းက သက္ေသျပေနသည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း အာရွတိုက္ရွိ အသစ္ေတြ႕ရွိေသာ၊ အထူးသျဖင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ အမ်ဳိးသားေရး
၀ါဒကိုလည္း မွတ္သားထားသင့္သည္။

ကုလသမဂၢ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ကိစၥကို ျပည္တြင္းေရး ကိစၥတရပ္ျဖစ္သည္ဟု သေဘာထားသည့္အေလ်ာက္ အဓိက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ေမတၱာရပ္ခံခ်က္အရ ျမန္မာမုန္တိုင္းဒုကၡသည္မ်ားထံ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားသည့္ ၀င္ခြင့္မ်ိဳး မေတာင္းဆိုသလို ႏုိင္ငံတကာအသုိင္းအ၀န္းက ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ အင္အားသုံး၀င္ေရာက္ၿပီး ဒုကၡသည္ေတြကူညီေရး ကုလသမဂၢလုပ္ပုိင္ခြင့္ကုိလည္း မေတာင္းဆုိခဲ့ေပ။

တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ စီခၽြမ္ငလ်င္တြင္ ႏိုင္ငံတကာအကူအညီျဖင့္ အက်ိဳးအျမတ္ရခဲ့သည္။ ထုိအခ်က္က “လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားမႈ အကူအညီဆိုသည့္ နာမည္ျဖင့္ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၏ ျပည္တြင္းေရး ကိစၥရပ္မ်ားကို မည္သူမွ် ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ရန္ မသင့္” ဟု ဆိုသည့္ ၾကာျမင့္စြာကုိင္စြဲခဲ့သည့္ တ႐ုတ္အယူအဆကို ခ၀ါခ်ထားႏိုင္ေပမည္။ Forum Asia ကဲ့သို႔ေသာ အာရွ NGO အဖြဲ႕အစည္း မ်ားကလည္း ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ရန္ ျငင္းဆန္ေနသည့္ ျမန္မာ အစုိးရအား အကာအကြယ္ေပးေနသည္မ်ား ရပ္ၾကရန္ အာရွအစိုးရမ်ားကို ရဲရဲတင္းတင္း ေတာင္းဆိုထားသည္။

အာဆီယံကလည္း ၎၏ဂုဏ္သိကၡာအတြက္ အေနာက္တိုင္းအကူအညီမ်ားကို လက္ခံရန္ ျမန္မာ အစိုးရအား ဖိအားေပးထားသည္။ ၎ျပင္ အာဆီယံသည္ ကုလသမဂၢႏွင့္တြဲ၍ လိုအပ္ခ်က္မ်ား အကဲျဖတ္သည့္လုပ္ငန္းမ်ား တာ၀န္ယူလုပ္ေဆာင္ေနသကဲ့သုိ႔ ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီအဖြဲ႔မ်ား ႏွင့္လည္း ညႇိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ေနသည္။ သို႔ရာတြင္ အာဆီယံ၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မွာ တစိတ္ တပိုင္းမွ်သာ ရွိေသးၿပီး အခ်ိန္ေႏွာင္းမွ ေရာက္လာသည့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ျဖစ္ေနသည္။

ထို႔အျပင္ အာဆီယံ၏ ေထာက္ခံအားေပးမႈသည္ ဒုကၡသည္မ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ားအား ကာကြယ္ ႏိုင္ေလာက္သည္ထိ လက္တံမရွည္ေသးေပ။ ေနရာေပ်ာက္၍ ယာယီဒုကၡသည္စခန္းမ်ားတြင္ ေနထိုင္ေနၾကေသာ ဒုကၡသည္မ်ားကို ေနရာေရႊ႕ေျပာင္းျခင္း၊ မည္သည့္ ေထာက္ပံ့မႈမ်ဳိးမွ မေပးဘဲ ပ်က္စီးေနသည့္ ဇာတိရြာမ်ားသို႔ ျပန္ခိုင္းျခင္းတို႔ကို တားဆီးႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ထိေရာက္မႈမရွိ။ အာဆီယံသည္ ႏိုင္ငံေရးအရ သစၥာေစာင့္သိမႈျဖင့္ အခ်ိဳ႕ရြာမ်ားကို ရိကၡာမ်ား ျဖန္႔ျဖဴးျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး စံုစမ္းမႈမ်ားလည္း မျပဳလုပ္ႏိုင္သကဲ့သုိ႔ မိဘႏွင့္ကြဲေနေသာ၊ မိဘမဲ့ျဖစ္ေနေသာ ကေလးသူငယ္မ်ားအား စစ္တပ္ထဲသို႔ အတင္းအက်ပ္ သြပ္သြင္းျခင္းမ်ားကို ကာကြယ္တားဆီးျခင္း မ်ိဳးလည္း မျပဳလုပ္ႏိုင္ေပ။

ေျမာက္ကိုရီးယားႏိုင္ငံတြင္ ခြဲျခားဆက္ဆံၿပီး ရိကၡာျဖန္႔ေ၀ျခင္းကို ဖာေထးရန္ စံထားသတ္မွတ္ရန္ လိုေနျခင္းသည္ ႏိုင္ငံတကာလူမႈအသိုင္းအ၀န္းကို ဖိစီးထားသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာၿပီျဖစ္ သည္။ ၁၉၉၄ မွ ၂၀၀၀ ခုအထိ ေျမာက္ကိုရီးယားတြင္ အစာငတ္ကာ အာဟာရခ်ိဳ႕တဲ့ကာ ေရာဂါရၿပီး ေသဆံုးသည့္သူ (၁) သန္းမွ (၂) သန္းၾကားတြင္ရွိေနသည္။ ေျမာက္ကိုရီးယားရိွ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွ NGO အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ အကန္႔အသတ္မ်ားၾကားမွ ၀င္ေရာက္ရန္ ႀကိဳးစားၾက ေသာ္လည္း တားဆီးပိတ္ပင္ထားမႈမ်ားမွာ အလြန္ပင္ မ်ားျပားလွ၍ ၎တို႔ေထာက္ပံ့ေသာ စားနပ္ ရိကၡာမ်ား လိုအပ္သည့္ေနရာမ်ားသို႔ ေရာက္မေရာက္ မေသခ်ာေသာေၾကာင့္ အဖြဲ႕အစည္းႀကီး ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား ဆုတ္ခြာလာခဲ့ရသည္။

သို႔ရာတြင္ ၂၀၀၂ ခုႏွစ္တြင္ ကမာၻ႕စားနပ္ရိကၡာအစီအစဥ္ (WFP) က ေျမာက္ကိုရီးယားရွိ ငတ္မြတ္ေနသူမ်ားထံ သြားေရာက္ေရးသည္ တိုးတက္လာၿပီး ရိကၡာေထာက္ပံ့မႈမ်ား ေနရာ အႏွံ႔သို႔ေရာက္ရွိသည္ဟု ဆိုထားသည္။ စားနပ္ရိကၡာ ေထာက္ပံ့မႈ၊ ျဖန္႔ခ်ိေရးတို႔ကို ေျမာက္ ကိုရီးယားစစ္တပ္၊ ရဲႏွင့္ ကြန္ျမဴနစ္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားမွတဆင့္ ျပဳလုပ္ျခင္း ဟုတ္မဟုတ္ ဆိုသည္ကေတာ့ မသိရိွရေပ။ ေျမာက္ကုိရီးယားတြင္ လြတ္လပ္စြာ ေစာင့္ၾကည့္ျခင္းကို ခြင့္ေပးမထားေပ။

ကင္မ္ေဂ်ာင္အီလ္ အစိုးရက WFP ၏ ခရီးစဥ္မ်ားကို လိုက္လံႀကီးၾကပ္ေပးမည္၊ WFP မွ ၀န္ထမ္း
မ်ား ေရွာင္တခင္စစ္ေဆးျခင္းမ်ားကို ခြင့္မျပဳ၊ ကိုရီးယား စကားတတ္သည့္ ၀န္ထမ္းမ်ား ေခၚမလာရ ဆိုသည့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားျဖင့္ ခြင့္ျပဳထားျခင္းျဖစ္သည္။ ၀န္ထမ္းမ်ားကို အငတ္ေဘးသင့္ေနသည့္ ေက်းရြာမ်ားသို႔ သြားေရာက္လည္ပတ္ခြင့္မျပဳသလို လႉဒါန္းထားေသာ ရိကၡာမ်ား ေက်းလက္ေစ်း မ်ားတြင္ ေရာင္းခ်ျခင္း ရွိမရွိ သြားေရာက္စစ္ေဆးရန္လည္း ခြင့္မျပဳေပ။

ေျမာက္ကိုရီးယားတြင္ အငတ္ေဘးသင့္မႈ လႊမ္းမိုးမႈ ႀကီးစုိးေနစဥ္ စားနပ္ရိကၡာျဖန္႔ျဖဴးႏုိင္မည့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အစီအစဥ္သစ္မ်ား ေပၚလာၾကသည္။ ေျမာက္ကိုရီးယားအစိုးရႏွင့္ ပူးေပါင္းၿပီး ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္းကာ ရိကၡာမ်ားကို ျဖန္႔ေ၀မည့္အစား အလႉရွင္အားလံုးသည္ WFP မွတဆင့္ လႉဒါန္းကာ ျဖန္႔ေပးသည္က ပိုမို၍ အဆင္ေျပလာသည္။ တျခားနည္းလမ္းတခုမွာ ႏိုင္ငံတကာ စီးပြားေရးဌာနမွ မားကတ္စ္ ႏိုလင္းန္ အႀကံျပဳသလို ေငြရွိသူမ်ားႏွင့္ စစ္တပ္ႀကိဳက္သည့္ ဆန္လႉမည့္အစား ပ႐ိုတိန္း ဘီစကြတ္မ်ား၊ ဘာလီႏွင့္ ေျပာင္းမ်ား လႉဒါန္းျခင္းက ဆင္းရဲသားမ်ားထံ ပိုမိုပ်ံ႕ႏွံ႕ႏိုင္သည္ဆိုသည့္ နည္းျဖစ္သည္။ အလႉရွင္မ်ားကိုလည္း အမွန္တကယ္ အငတ္ေဘးႀကံဳေနသည့္ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္း ကဲ့သို႔ေသာ ေဒသမ်ိဳးကို အထူးျပဳၿပီး တိုက္႐ိုက္ကူညီမႈေပးရန္လည္း အႀကံျပဳထားသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္ေမလက အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသည္ ထံုးစံအတိုင္း WFP ႏွင့္ အေမရိကန္ (NGO) အဖြဲ႕မ်ားမွတဆင့္ စားနပ္ရိကၡာတန္ခ်ိန္ (၅၀၀,၀၀၀) လႉမည္ဟု ေၾကညာခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ယခုတႀကိမ္၌ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္သားမ်ားအား ရံဖန္ရံခါ လွည့္လည္စစ္ေဆးခြင့္ႏွင့္ ကိုရီးယား စကား တတ္ကၽြမ္းေသာ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္သားမ်ားကိုပါ ဗီဇာေပးရန္ ေျမာက္ကိုရီးယားအစိုးရမွ ခြင့္ျပဳရမည္ဟု ဆိုထားသည္။ ထိုအခ်က္မ်ား ထိထိေရာက္ေရာက္ျဖင့္ အေျခက်သြားမည္လား၊ အမွန္တကယ္ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးေနသည့္ အရပ္မ်ားသို႔ အတားအဆီးမရွိ သြားေရာက္ခြင့္ရမည္လား ဆိုသည့္အခ်က္မွာ စဥ္းစားစရာတခုအျဖစ္ ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။

အတိတ္ကာလက တ႐ုတ္ႏွင့္ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံတို႔သည္ ထိေရာက္ေသာ မည္သည့္ အေၾကာင္း အခ်က္ေၾကာင့္မွမဟုတ္ဘဲ ေျမာက္ကိုရီးယားကို ေထာက္ပံ့ကူညီခ်င္စိတ္ရွိခဲ့ၾကသည္။ ယခုအခ်ိန္ မွာေတာ့ ေတာင္ကိုရီးယား၏ မူ၀ါဒမွာ ေျပာင္းလဲသြားၿပီျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာမူ ေျမာက္ကိုရီးယားႏွင့္ ႏ်ဴကလီးယားလက္နက္မ်ားအေၾကာင္း ေျပာဆိုလိုလွ်င္ ရိကၡာေထာက္ပံ့မႈကို ၾသဇာတခုအျဖစ္ အသံုးျပဳရသည္။

မၾကာေသးမီက ျဖစ္ပ်က္ခဲ့သည့္ အာရွမွ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ဆိုးမ်ားသည္ ဒုကၡသည္မ်ားအား ကာကြယ္ေရးႏွင့္ ကူညီေရးအတြက္ ႏိုင္ငံတကာမွ သေဘာတူညီထားရွိမႈ စံႏႈန္း ရွိမေနျခင္း၊ အစိုးရ၏ တံု႔ျပန္မႈကို တိုင္းတာမႈ ခ်ိဳ႕တဲ့ေနျခင္းတို႔အား မီးေမာင္းထုိးျပသကဲ့သို႔ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ အာရွအပါအ၀င္ ကမာၻတလႊားတြင္ မ်ားျပားလာေသာအစိုးရမ်ားသည္ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ဆိုး မ်ားအတြက္ အရန္သင့္ရွိမႈ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မူ၀ါဒမ်ားကို လက္ခံက်င့္သံုးလာၾကသည္။ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ အာဆီယံသည္ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ အေရးေပၚ ကူညီေရးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး သေဘာတူညီခ်က္တရပ္ ထုတ္ခဲ့သည္ (သို႔ေသာ္လည္း လက္ေတြ႕မက်င့္သံုးေသးေပ)။ သို႔ရာတြင္ ယခုျဖစ္ေပၚလာသည့္ အေရးအႀကီးဆံုး ျပႆနာရပ္မ်ားထဲမွ အခ်ဳိ႕ကို ျပည့္ျပည့္စံုစံု မလုပ္ေဆာင္ ႏိုင္ေသးေပ။

သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ အလႉရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ထိေရာက္သည့္ သဘာ၀ေဘး အႏၲရာယ္ စီမံခန္႔ခြဲမႈအတြက္ သတိထားရန္လိုအပ္သည့္ အဓိက အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားထဲမွ အခ်ိဳ႕ကို ေအာက္ပါအတိုင္း တင္ျပလိုက္ပါသည္။

၁။ ပထမဦးဆံုးအေနျဖင့္ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ အရန္သင့္ရွိမႈတြင္ သီးျခားအေနျဖင့္ သဘာ၀
ေဘးအႏၲရာယ္မ်ားျဖစ္ေပၚေစမည့္ အေျခအေနမ်ားကို ကာကြယ္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ေလ်ာ့ပါးေအာင္ လုပ္ျခင္းသည္ အစိုးရမ်ား၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္သာမက သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ခံရသူမ်ား၏ အေျခခံ အခြင့္အေရးလည္းျဖစ္ေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳထားရန္ လိုအပ္သည္။ အစိုးရမ်ားအေနျဖင့္ သဘာ၀
ေဘးအႏၲရာယ္မ်ား ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိသည့္ေနရာမ်ားတြင္ အေဆာက္အဦမ်ား ျဖည့္တင္းေပးရန္ အတြက္ အခိုင္အမာ တာ၀န္ယူမႈ ျပဳလုပ္ရမည္သာမက အမွားအယြင္းမ်ား ရွိေနသည့္အခါ တြင္လည္း လုပ္ေဆာင္ေပးရမည့္အပိုင္းတြင္ တာ၀န္ယူ ျပဳလုပ္ေပးရမည္။ ငလ်င္လႈပ္ရာတြင္ ရင္ေသြးငယ္မ်ား ဆံုး႐ႈံးသြားရသည့္ မိသားစုမ်ားကို က႐ုဏာေၾကး ေပးျခင္းသည္ ၿပီးျပည့္စံုေသာ တံု႔ျပန္မႈတခုဟု မဆိုသာေပ။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဧရာ၀တီျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသတြင္ ေရႀကီးျခင္းကို ကာကြယ္ရန္အတြက္ တမံမ်ား၊ အတားအဆီးမ်ား မျပဳလုပ္ႏိုင္ျခင္းသည္လည္း ၿပီးျပည့္စံုသည့္ တံု႔ျပန္မႈမ်ိဳး မဟုတ္ေပ။ သဘာ၀
ေဘးအႏၲရာယ္ခံႏိုင္ရည္ရွိသည့္ တည္ေဆာက္မႈမ်ားမွာ အကုန္အက်မ်ားၿပီး လုပ္ကိုင္ရာတြင္လည္း ခက္ခဲေသာ္လည္း ေဘးႀကံဳလာသည့္အခါ ကုန္က်မည့္စရိတ္ကို ေလ်ာ့က်ေစသည္။ ႏိုင္ငံျခား အကူအညီႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာဘဏ္မွ ေခ်းယူမွသာလွ်င္ အစိုးရမ်ားအေနျဖင့္ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ကာကြယ္ မႈမ်ိဳးမ်ား အဆင္ေျပေျပ ျပဳလုပ္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။

၂။ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းမ်ား သိုေလွာင္ထားျခင္းသည္လည္း မရွိမျဖစ္လိုအပ္ၿပီး ေစာလ်င္စြာ သတိ ေပးျခင္းအတြက္ ျပည့္စံုေသာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းလည္းျဖစ္သည္။ ႀကိဳတင္သတိေပးမႈမ်ားကိုလည္း အသံလႊင့္ေပးမွသာ ပိုမိုထိေရာက္မည္။ (ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႀကိဳတင္သတိေပးမႈ မရွိခဲ့ေပ)။ တ႐ုတ္ သိပၸံပညာရွင္မ်ား၏အဆိုအရ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ငလ်င္အတြက္ သတိရွိရွိမေနၾကဟု ဆိုသည္။ သို႔မွသာ အႏၲရာယ္က်ေရာက္မည့္ ၿမိဳ႕ရြာမ်ားကို မိမိဘာသာ မစြန္႔ခြာႏိုင္ေသာ သူမ်ားကို ကယ္တင္ ရန္အတြက္ အကူအညီမ်ား ေပး၍ရမည္ျဖစ္သည္။

၃။ အစိုးရမ်ားသည္ မိမိ၏ လူဦးေရကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ကာကြယ္မႈမေပးႏိုင္လွ်င္၊ ေထာက္ပံ့ ကူညီမႈ မေပးႏိုင္လွ်င္ လူမ်ိဳးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအယူအဆ မခြဲျခားဘဲ ပါတီအားလံုးကို ခ်က္ခ်င္း အကူ အညီေတာင္းရမည္။ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားသည့္ အကူအညီေပးရာတြင္ လႉဒါန္းသူမ်ား သည္လည္း ႏိုင္ငံေရးကို မၾကည့္သင့္သလို လက္ခံမည့္ အစုိးရသည္လည္း အကူအညီေတာင္းဆို ရာတြင္ျဖစ္ေစ၊ လက္ခံရာတြင္ျဖစ္ေစ ႏိုင္ငံေရးကို ေဘးဖယ္ထားသင့္သည္။ ကၽြမ္းက်င္ေသာ ႏိုင္ငံတကာ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္သားမ်ား ဘန္ေကာက္တြင္ သတင္းပတ္ေပါင္းမ်ားစြာ ထိုင္ေစာင့္ ေနၿပီး စစ္အစိုးရမွ ဧရာ၀တီျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသသို႔ ၀င္ေရာက္ခြင့္ကို ပိတ္ပင္ထားျခင္းသည္
သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ကို မည္သို႔ေျဖရွင္းရမည္ဆိုသည္ကို ေၾကာ္ျငာ ျပထားသလိုပင္ျဖစ္ေန ေလသည္။ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားေသာ ကူညီမႈႏွင့္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး ေထာက္ပံ့ မႈတို႔သည္ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ဒုကၡသည္မ်ားအတြက္ အေျခခံက်ေသာ အခြင့္အေရးပင္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရမ်ားသည္ ၎တို႔ကိုယ္တိုင္ မေထာက္ပံ့ႏိုင္သည့္အခ်ိန္တြင္ ေထာက္ပံ့မႈမ်ားကို၊ ႏိုင္ငံေတာ္လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာကို ေဘးဖယ္ထားကာ အေၾကာင္းမဲ့ ပယ္ခ်ေနျခင္းမ်ားအား မျပဳ လုပ္သင့္ေပ။

၄။ အစိုးရမ်ားအေနျဖင့္ ၎တို႔တာ၀န္မ်ားကို မလုပ္ေဆာင္ႏိုင္သည့္ အခ်ိန္မ်ိဳးႏွင့္ ႏိုင္ငံျခား အကူ အညီမ်ားကို လက္မခံလိုသည့္ အခ်ိန္မ်ဳိးတို႔တြင္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေနျဖင့္ ၾကား၀င္ေျဖရွင္းသင့္သည္။ အာဖရိကတြင္ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္က ဂရိတ္လိတ္ခ္ေဒသတြင္ တရား၀င္ သေဘာတူညီခ်က္တခု ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ထုိသေဘာတူခ်က္အရ သေဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ဒဏ္ ခံရသူမ်ားကို ကာကြယ္ကူညီရန္ မတတ္ႏုိင္သည့္ အစိုးရမ်ားအေနျဖင့္ “ကာကြယ္ေထာက္ပံ့ မႈႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ႏိုင္ငံတကာအသိုင္းအ၀န္းး၏ တာ၀န္ယူမႈကို ေလးစားလက္ခံရမည္” ဟု ဆိုထားသည္။

၅။ ႏိုင္ငံေရးအျမင္၊ ႏိုင္ငံေရးသစၥာေစာင့္သိမႈ၊ လူမႈေရး၊ လူမ်ိဳးေရး၊ တိုင္းရင္းသား၊ ဘာသာေရး စသည္တို႔ကို အေျခခံၿပီး ေထာက္ပံ့မႈမ်ား ျဖန္႔ျဖဴးျခင္းကိုလည္း တားျမစ္ပိတ္ပင္သင့္သည္။ မေက်မနပ္မႈမ်ား ၾကားသိေစမည့္ ေျဖရွင္းေရးနည္းလမ္းမ်ား ေသခ်ာေစမည့္ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို ျပန္လည္သံုးသပ္သင့္သည္။ ထိုသို႔လုပ္ေဆာင္ျခင္းသည္ အစိုးရမ်ားႏွင့္ ဒုကၡသည္မ်ားအက်ိဳး အတြက္ ျဖစ္သည္။ အကူအညီမ်ားကို ခြဲျခားဆက္ဆံၿပီး လုပ္ေဆာင္ျခင္းသည္ အလႉရွင္မ်ားကို မလႉခ်င္ေအာင္ လုပ္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ေျမာက္ကိုရီးယားတြင္ ထုိသို႔ ခြဲျခား လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းေၾကာင့္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးအကူအညီကို အလႉရွင္မ်ားက ရက္ရက္ ေရာေရာမရွိျခင္းျဖစ္သည္။

၆။ ေျမာက္ကိုရီးယားႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံကဲ့သို႔ ပြင့္လင္းမႈ၊ တာ၀န္ရွိမႈ စသည့္ ျပႆနာမ်ားရွိတတ္သည့္ အစိုးရမ်ားထံ ေထာက္ပံ့မႈမ်ား တိုက္႐ိုက္လႉျခင္းထက္ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ NGO မ်ားႏွင့္ ေဒသခံအဖြဲ႕မ်ားမွတဆင့္ ျဖန္႔ေ၀ဖို႔ အလႉရွင္မ်ားကို အားေပးသင့္သည္။ ကူညီေထာက္ပံ့မႈမ်ား ျဖန္႔ျဖဴးရာတြင္ လြတ္လပ္စြာ ေစာင့္ၾကည့္ေရး စနစ္သည္လည္း အေရးေပၚအကူအညီ ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ေရး အကူအညီ၏ တစိတ္တေဒသ ျဖစ္သင့္သည္။ တခါတရံတြင္ အလႉရွင္မ်ားက ေစာင့္ၾကည့္ျခင္းမရွိေသာအခါ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အကူအညီမ်ားသည္ အမွန္တကယ္လိုအပ္သူမ်ားထံ မေရာက္ရွိဘဲ ဖိႏွိပ္ေသာ စစ္အစိုးရမ်ားကို ကူညီသလို ျဖစ္သြားတတ္သည္။

၇။ ဒုကၡသည္မ်ားကို စား၀တ္ေနေရးႏွင့္ ေဆး၀ါးမ်ား ေထာက္ပံ့ေပး႐ံုသာမက ကာကြယ္မႈလည္း ေပးရန္လိုသည္။ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ေၾကာင့္ ခိုကိုးရာမဲ့ျဖစ္ၿပီး ဒုကၡသည္စခန္းတြင္ေနသူမ်ားကို အင္အားသံုး၍ ႏွင္ထုတ္ျခင္း၊ ေနရပ္ျပန္ခိုင္းျခင္း၊ ကေလးသူငယ္မ်ားကို စစ္သားစုေဆာင္းေရးထဲ သြင္းျခင္း စသည့္အၾကမ္းဖက္မႈမ်ိဳးမ်ားမွ ကာကြယ္ေပးျခင္းတို႔ လုပ္ေပးရမည့္အျပင္ ေပ်ာက္ဆံုး သြားသည့္ စာရြက္စာတမ္းမ်ား ရရွိေရး၊ ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ား ေတာင္းဆိုျခင္းႏွင့္ က႐ုဏာေၾကးတို႔အတြက္ တရားမွ်တေသာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားျဖင့္ ကူညီေပးရမည္ျဖစ္သည္။ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ ေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္သူမ်ား၏ ကာကြယ္ေရး လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကို အသားေပး ထားသည့္ တန္ဖိုးရွိေသာ လမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားလည္း ရွိႏွင့္ၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုလမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားသည္ ႏိုင္ငံတကာလုပ္ေဆာင္မႈ စံႏႈန္းမ်ားအတြက္ အေျခခံျဖစ္လာႏိုင္သည္။

တရား၀င္ သေဘာတူညီထားေသာ ႏိုင္ငံတကာစံႏႈန္းမ်ားစာရင္းသည္ ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္းရန္ ခက္ခဲ မည္ျဖစ္ၿပီး ပံုမွန္ သတိျပဳမိၾကမည္လည္း မဟုတ္ေပ။ သို႔ရာတြင္ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ဆိုးမ်ားကို တံု႔ျပန္ရာတြင္ မွန္ကန္စြာ လုပ္ေဆာင္ခ်င္ေသာ အစိုးရမ်ားအတြက္ ထိုစံႏႈန္းမ်ားသည္ လမ္းၫႊန္ ခ်က္တရပ္အျဖစ္ လိုအပ္သည္။ ထိုတံု႔ျပန္မႈ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကို ႏိုင္ငံတကာအသုိင္းအ၀န္းမွ တိုင္းတာႏိုင္မည့္ အေျခခံစံအျဖစ္လည္း လိုအပ္ သည္။ ထိုစံႏႈန္းမ်ားသည္ က်ယ္ျပန္႔ေသာ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ ျဖစ္ႏိုင္မည့္ ႏိုင္ငံသားစြမ္းရည္ကိုလည္း အက်ိဳးအျမတ္ ရရွိေစႏိုင္သည္။ ျမန္မာ ဒုကၡသည္တေယာက္က သတင္းေထာက္တေယာက္ကို “ႏိုင္ငံသားေတြကို အစိုးရက ကာကြယ္ဖို႔ တာ၀န္ရွိတယ္ဆိုတာေတာင္ က်ေနာ္တို႔မသိၾကဘူး” ဟု တီးတိုး ေျပာဆိုသကဲ့သို႔ပင္ လူ တေယာက္၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို သိရွိျခင္းသည္ သဘာ၀ ေဘးဆိုးမ်ားကို ရင္ဆိုင္ေနခ်ိန္တြင္ တာ၀န္သိတတ္မႈဆီသို႔ လွမ္းသည့္ ပထမဆံုးေျခလွမ္း ပင္ျဖစ္သည္။

(ေဆာင္းပါးရွင္ Ms. Roberta Cohen သည္ လူ႔အခြင့္အေရးဆုိင္ရာ ကၽြမ္းက်င္သူပညာရွင္ျဖစ္ၿပီး အေမရိကန္ႏုိင္ငံ ၀ါရွင္တန္ဒီစီၿမိဳ႕ Brookings Institution မွ ႏုိင္ငံျခားေရးေပၚလစီဆုိင္ရာ Nonresident Senior Fellow ျဖစ္သည္။ ကုလသမဂၢ အေထြေထြအတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္ ကုိယ္စား လွယ္၏ အဓမၼ ေရႊ႕ေျပာင္း ခံရသူမ်ား ဆုိင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးအႀကံေပး ပုဂၢိဳလ္လည္းျဖစ္သည္။)

ေခတ္ျပိဳင္မွ ကူးယူ ေဖၚျပပါသည္။ http://www.khitpyaing.org/articles/june08/25-6-08_translate.php

No comments:

Post a Comment

ယခင္ သတင္းမ်ား ဖတ္ရန္